Samsung opent eerste Belgische service center
In Antwerpen heeft smartphoneproducent Samsung het eerste service center in België geopend. Dat gebeurde in aanwezigheid van Minister van Werk, Economie en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V). Samsung-gebruikers kunnen er terecht voor reparaties en advies bij het instellen van hun toestel.
Samsung is de eerste smartphonemaker die een service center opent in België. Met de dienst wil het bedrijf antwoord bieden op de gewijzigde verwachtingen van de consument: “Ze willen geen dag meer zonder toestel en zoeken een snelle oplossing voor hun probleem.”
Wie voor 15.00 uur langskomt, wordt dezelfde dag nog geholpen, belooft Samsung. In het center, dat vlakbij het centraal station ligt, kan de klant ook terecht voor persoonlijk advies over zijn toestel. Dat daar vraag naar is, weet Samsung uit ervaring met de “Experience Store” in Brussel en gelijkaardige service centers in Amsterdam en Rotterdam.
Er zullen in eerste instantie zes specialisten aan het werk gaan, op termijn zal dat aantal stijgen naar een vijftiental. Samsung schat dat het maandelijks ongeveer 3.000 klanten zal kunnen helpen en zowat 1.000 herstellingen zal doen.
Meer duurzame economie
“Het doel is om een landelijk netwerk van dergelijke service centers uit te bouwen”, zegt Menno van den Berg, president van Samsung Benelux. “Consumenten doen steeds langer met hun smartphone, vandaag gemiddeld drie jaar, en we willen met deze service 100 procent kwaliteit bieden.”
Volgens Minister Peeters komen initiatieven als deze het vertrouwen van de consument ten goede en versterken ze de markt. “Dat is cruciaal om tot een meer duurzame economie te komen. We moeten afstappen van het idee dat meerwaarde alleen kan worden gecreëerd door meer van iets te maken. Consumenten zijn bereid kwalitatieve toestellen te kopen die langer meegaan, maar dan moeten ook goede reparatiediensten aangeboden worden.”
Wetswijziging garantieregeling in de maak
Minister Peeters werkt ook aan een wetswijziging om de garantieregeling in België aan te passen. “Momenteel is er in ons land een garantieperiode van twee jaar, maar na zes maanden moet de klant bewijzen voorleggen. Mijn voorstel is om dat pas na een jaar te vragen.” Ook op Europees niveau is hiervoor volgens Peeters een proces aan de gang.