SAN-crash legt Riziv lam
Sinds dinsdag ondervond het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (Riziv) interne informaticaproblemen. Maar het einde van de tunnel lijkt in zicht.
Sinds dinsdag ondervond het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (Riziv) interne informaticaproblemen. Maar het einde van de tunnel lijkt in zicht.
Vorige dinsdag om 11u crashte het storage area network (SAN) bij het Riziv. “Dat was het gevolg van een systeemfout in de firmware”, legt ict-manager Alain Grijseels uit. “Daardoor bleek de logische structuur corrupt te zijn. Laat dat nu net het enige onderdeeltje van het SAN zijn dat niet redundant is…”
Na onmiddellijke inwerkingstelling van het disaster-recoveryplan en de daaruit volgende analyses bleek de enige oplossing om te herstarten vanuit de back-up. “En aangezien het om 30 terabyte aan gegevens gaat, neemt dat wel wat tijd in beslag”, aldus nog Grijseels.
Hij bevestigt dat zowat alle ict-toepassingen hinder ondervonden van de crash. “Maar voor de mensen die met ons in contact wilden komen, was vooral de uitval van de mail het lastigste. Maar onze communicatie is via telefoon en fax redudant, en een aantal basisfuncties als Word en printen werkten al snel terug. Dus onze mensen hebben even het tijdperk van het papier opnieuw ontdekt.”
Gisteravond waren de applicaties weer operationeel. Vandaag worden nog de laatste tests met de e-mail afgerond, vooraleer ook die systemen weer te doen draaien. E-mails zouden niet verloren gegaan zijn, maar gewoon een dag later binnenkomen.
“Kan je zoiets vermijden?”, stelt Grijseels zichzelf de vraag. “Ik betwijfel het. Zelfs onze leverancier zei nog nooit zoiets te hebben meegemaakt. En stel je voor: bij het opstellen van ons disaster-recoveryplan hebben we zelfs nog gedacht aan een tweede SAN. En zelfs dan zou dit probleem moeilijk te vermijden geweest zijn.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier