SAP betaalt 3,4 miljard dollar voor SuccessFactors
Een sterk cloudpakket voor z’n HR- en HCM-aanbod, dat is wat de Duitse softwarereus SAP zich aanschaft met het Californische SuccessFactors. SAP legde 40 dollar per aandeel op tafel, of zowat 3,4 miljard dollar. SuccessFactors draaide dit jaar een omzet van 332 dollar, een cijfer dat naar 502 miljoen dollar zou moeten groeien tegen 2013. Het bedrijf telt 1450 werknemers en 3500 klanten. Voor SAP is de overname van groot belang om zich te versterken op vlak van cloud computing. SuccesFactors heeft immers een succesvolle oplossing voor ‘talentbeheer’ in de cloud in huis. Zeker op vlak van HCM-software kon SAP immers nog geen volwaardig cloudpakket aanbieden. Het aanbod van SAP in dat domein werd tot dusver beschouwd als nogal traditioneel.
Een sterk cloudpakket voor z’n HR- en HCM-aanbod, dat is wat de Duitse softwarereus SAP zich aanschaft met het Californische SuccessFactors.
SAP legde 40 dollar per aandeel op tafel, of zowat 3,4 miljard dollar. SuccessFactors draaide dit jaar een omzet van 332 miljoen dollar, een cijfer dat naar 502 miljoen dollar zou moeten groeien tegen 2013. Het bedrijf telt 1450 werknemers en 3500 klanten.
Voor SAP is de overname van groot belang om zich te versterken op vlak van cloud computing. SuccesFactors heeft immers een succesvolle oplossing voor ‘talentbeheer’ in de cloud in huis. Zeker op vlak van HCM-software kon SAP immers nog geen volwaardig cloudpakket aanbieden. Het aanbod van SAP in dat domein werd tot dusver beschouwd als nogal traditioneel.
Daarnaast kan de overname SAP helpen om de omzetdoelstelling van 20 miljard euro in 2015 te behalen. Lars Dalgaard, oprichter en ceo van SuccesFactors, krijgt een zitje de raad van bestuur van SAP en zal ook de aparte cloudafdeling van SAP gaan leiden.
Het feit dat Oracle niet zo lang geleden nog RightNow Technologies overnam en Salesforce.com zich versterkte met Model Metrics, speelde volgens SAP niet mee bij de overnamebeslissing. Analisten zien de deal echter als een niet mis te verstaan antwoord op de agressievere cloudstrategie van die spelers.
Barco Een opmerkelijk lokaal voorbeeld – en wie weet misschien wel een driver voor deze overname – was de beslissing van de Belgische beeldvormingsreus Barco om met SuccessFactors te gaan werken. Barco had een strategie van standaardisatie op SAP, zo vertelde cio Stefaan Kindekens onlangs nog op een evenement van het Belgian Broadband Platform
“Maar omdat de time-to-market van SAP zo hoog was en HR daar bij ons wel wat een probleem mee had, hebben we beslist om te kijken naar een andere oplossing”, aldus Kindekens. Eigen onderzoek wees uit dat een pure cloudoplossing niet ideaal was, waardoor Barco uiteindelijk voor een hybride oplossing opteerde: SAP HCM als backbone, met SuccessFactors (in de cloud dus) als front-end. “Met de nodige voordelen van een betere gebruikerservaring en een snellere time-to-market.”
De ironie van de actualiteit wil nu dat Barco uiteindelijk dus toch, onverhoopt, volledig gestandaardiseerd blijft op SAP…
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier