SAP: “We like this, it’s fun”
We are having fun! Met deze boodschap kwam de nieuwe ceo-tandem Bill McDermott en Jim Snabe zichzelf voorstellen op de druk bijgewoonde persconferentie van SAP op CeBIT.
We are having fun! Met deze boodschap kwam de nieuwe ceo-tandem Bill McDermott en Jim Snabe zichzelf voorstellen op de druk bijgewoonde persconferentie van SAP op CeBIT.
De Duitse softwaregigant heeft het moeilijk. De cijfers vallen tegen, de ERP-markt is verzadigd, en concurrenten zoals Microsoft, Oracle en IBM werpen zich steeds nadrukkelijker op als applicatiebouwers die de suite van SAP als vertrekpunt nemen.
Als klap op de vuurpijl bleek vorig jaar uit een enquête bij de werknemers dat er een dramatisch verlies van vertrouwen was in het management. Leo Apotheker werd niet langer in staat geacht om het moreel van het personeel op te krikken. De ceo kreeg het verwijt te laat nieuwe software voor KMO’s te hebben gelanceerd. Niet veel later werd hij bedankt voor bewezen diensten.
In een dergelijk klimaat hoeft het nauwelijks te verbazen dat de voornaamste opdracht van McDermott en Snabe op CeBIT er in bestond het vertrouwen te herstellen, en een positieve boodschap te brengen. Over nieuwigheden in de SAP-portfolio (een rist applicaties voor mobieltjes) werd met geen woord gerept, de spotlights waren volledig gericht op de Amerikaan en de Deen.
“Twee complementaire geesten die hetzelfde willen voor het bedrijf, maar toch vanuit een andere invalshoek kunnen denken, zijn zonder twijfel een meerwaarde”, klonk het op de vraag waarom SAP zo nodig 2 ceo’s van doen heeft. En waar was het nu weer juist fout gelopen?
“SAP was te bureaucratisch, en luisterde te weinig naar werknemers en klanten”, legde McDermott de vinger op de wonde. “Dat moet anders, zelfs het topmanagement moet toegankelijk zijn en luisteren naar de basis. Ook daarom is er gekozen voor twee ceo’s. Wij komen graag onder de mensen, it’s fun!”
Gevraagd naar de strategische wijzigingen, gaven McDermott en Snabe nog een flinke sneer in de richting van hun voorganger. “Speed is key”, aldus Snabe. “We moeten onze nieuwe toepassingen veel sneller uitrollen. Dat is ook een goede manier om het vertrouwen te herstellen. Ook plotse prijsverhogingen voor onderhoud zijn uit den boze. We want our customers to love us again.”
Voorts benadrukte het duo dat SAP onafhankelijk zou blijven. Daar waren vraagtekens rond gerezen, omdat de drie oprichters Hasso Plattner, Dietmar Hopp en Klaus Tschira (goed voor 27 procent van de aandelen) het niet eens raken over hoe het verder moet, en al speelden met het idee om het bedrijf te verpatsen.
“SAP is en blijft een onafhankelijk groeibedrijf”, klonk het nog. “Voor 2010 voorzien we vier tot acht procent groei, en als het macro-economisch klimaat het toelaat, moeten we in 2011 of 2012 terug een double digit groei kunnen optekenen. Of we niet moeten focussen op de wensen van onze klanten? Natuurlijk. Maar als je innoveert en nieuwe markten opzoekt, volgt de groei vanzelf.”
Tot slot nog even meegeven dat de eerste tests met Business ByDesign, het on demand aanbod voor KMO’s, volgens McDermott enthousiast onthaald worden. “Tegen half 2010 moeten we in staat zijn om grote volumes aan te kunnen. Dat we daarbij overschakelen op een subscription fee, is nieuw voor ons. We moeten daar op de gepaste manier leren mee omgaan.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier