Scherpe concurrentie maakt Belgacom voorzichtig
Dit jaar kan ‘s lands grootste telco, Belgacom, nog degelijke cijfers voorleggen. Maar de veranderende markt en concurrentie zorgen voor erg voorzichtige voorspellingen.
Dit jaar steeg de totale omzet van de Belgacom-groep met 7,1 procent tot 6,1 miljard euro. De nettowinst was bovendien hoger dan verwacht en klokte af op 973 miljoen euro. De groei lijkt echter vooral te danken aan de verkoop van bedrijven als Neuf Cegetel en Alert Services Holding.Volgend jaar zal het andere koek zijn, weet het bedrijf nu al. In de vastelijndiensten zal de omzet tot 2 procent dalen door de opkomst van ip-telefonie, convergentie en multiple play. Proximus zal met zijn mobiel aanbod ook delen in de klappen. Een en ander heeft te maken met de verlaagde terminatie- en roamingtarieven en met de scherpe concurrentie op de mobiele markt. Dat alles zal leiden tot 5 tot 7 procent minder opbrengsten.Belgacom TV groeide mooi en telde eind 2006 bijna 140.000 klanten. Voor volgend jaar verwacht het bedrijf een vergelijkbare groei.Het personeelsbestand van het bedrijf zal tegen 2011 met 1500 voltijdse equivalenten worden afgebouwd. Volgens de directie zal dat gebeuren via afvloeiingen, een soort aanwervingstop, waardoor geen naakte ontslagen zouden vallen. De totale personeelskosten en pensioenen stegen in 2006 met 149 miljoen euro of 15,5 procent. Die toename komt vooral op rekening van Telindus.Overigens worden pas volgend jaar de resultaten van Telindus en Belgacom TV volledig bij die van Belgacom gevoegd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier