Schoolville rekent op RealDolmen
Schoolville, de ‘Farmville voor het onderwijs’ die Vlaams e-governmentmanager Geert Mareels wil uitwerken, zou de technische ruggensteun krijgen van ict-dienstenbedrijf RealDolmen en webspecialist Tickle. Het idee van Schoolville ontsproot op een brainstormsessie met Geert Mareels en enkele anderen op een Europese conferentie, zo schreven we eerder dit jaar in de Career Guide van Data News. Doel is om een soort sociale netwerksite te bouwen binnen het thema van onderwijs en sociale inclusie, min of meer naar analogie met een populair online game als Farmville
Schoolville, de ‘Farmville voor het onderwijs’ die Vlaams e-governmentmanager Geert Mareels wil uitwerken, zou de technische ruggensteun krijgen van ict-dienstenbedrijf RealDolmen en webspecialist Tickle.
Het idee van Schoolville ontsproot op een brainstormsessie met Geert Mareels en enkele anderen op een Europese conferentie, zo schreven we eerder dit jaar in de Career Guide van Data News. Doel is om een soort sociale netwerksite te bouwen binnen het thema van onderwijs en sociale inclusie, min of meer naar analogie met een populair online game als Farmville. In dat spel moeten mensen groenten en vee kweken en verkopen en elkaar helpen om zo meer punten te verzamelen. In Schoolville gaat het over kennis: mensen kunnen er een online cursus creëren over een specifiek onderwerp. Gebruikers van Schoolville kunnen die cursus volgen, een test afleggen en punten scoren om verder te geraken. Op bepaalde momenten moeten ‘hoger gekwalificeerde’ gebruikers ook mensen met minder punten helpen in een cursus om zelf vooruit te geraken. En ook opleiders moeten punten verdienen om hun geloofwaardigheid op peil te houden.
Ten tijde van dat artikel in de Career Guide droomde Mareels er al luidop van om iets met het idee te doen. Intussen richtte hij ook al de bvba Schoolville op, maar rekent hij wel op Europese financiering en op enige hulp van vrijwilligers en bedrijven. In die laatste categorie horen RealDolmen en Tickle thuis. “Ik had Bruno Segers (ceo van RealDolmen, nvdr) gevraagd hoeveel het zou kosten om daarvoor de infrastructuur ter beschikking te stellen. Eerst vroeg hij me een analyse door te sturen op basis waarvan zij een prijs zouden kunnen maken. Later hebben we dan afgesproken dat RealDolmen ons het platform voorlopig gratis ter beschikking zal stellen, in de onderlinge, ongeschreven verstandhouding dat we dan later, als we gegroeid zullen zijn, ook klant zullen blijven.”
Dat voorgelegd aan Bruno Segers houdt die het echter op: “Geert droomt. Schoolville kan een leuke start-up worden en wij willen helpen. Maar niets is gratis. (Lacht) Geert heeft blijkbaar te lang in de buurt van Stevaert gezeten (Geert Mareels was ooit nog kabinetschef van Steve Stevaert, nvdr).” Mareels blijft onverstoord: “Gratis bedoelde ik niet. Eerder dat zij ons op weg helpen en nadien pas beginnen rekenen.”
Prototype Een belangrijke voorwaarde om aan Europees geld te geraken, is de ontwikkeling van een prototype. Via zijn contacten belandde Mareels zo bij het Oost-Vlaamse webbedrijfje Tickle, dat daar wel bij wil helpen. Mareels verwacht een eerste prototype van Schoolville tegen de zomer 2012. Komende zaterdag legt hij zijn idee ook voor aan tienermeisjes op het event ‘Greenlight for Girls’ in Brussel. “Dat zal goed zijn om een feeling met mijn doelgroep te krijgen en te horen wat hun vereisten zijn. Het wordt sowieso een moeilijke evenwichtsoefening tussen de eisen van leerkrachten en die van de leerlingen.”
Nog een voorwaarde om te mogen rekenen op Europese fondsen: er moet een vorm van ‘co-investering’ voor het bedrijf zijn, zo zegt Mareels. “Dat is de enige manier om een bruikbare som ter beschikking te krijgen. Er is ook geld voor start-ups, maar dat gaat over zo’n 150.000 euro per bedrijf. Daarmee kan je een koeltoog in een slagerij bouwen, maar in de ict-sector spreek je toch over sommen van een ander kaliber. En Schoolville een ‘onderzoeksproject’ noemen, zou ook erg bij de haren gesleurd zijn. Nu, de ondersteuning van RealDolmen en Tickle zou misschien ook kunnen gelden als co-financiering…”
Mareels becijferde dat hij minimum 1,3 miljoen euro nodig heeft, maar met een som van 2 miljoen euro comfortabel de eerste 2 jaar verder zou kunnen. “Vanaf dan zouden we stilaan geld moeten verdienen.” De verdeling van de applicatie zou onder andere via Facebook en via de digitale onderwijskanalen van de EU kunnen verlopen, denkt hij. “Bovendien heb ik in Amerikaanse en Arabische e-govkringen ook contacten die erg geïnteresseerd zijn in het project. Het kan dus snel gaan.”
Bekijk hier ook het interview met Geert Mareels op Kanaal Z, van 20 juni 2011.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier