Second Life besturen met je hersenen
Wetenschappers zijn al jaren bezig met het rechtstreeks linken van het menselijk brein aan computers, maar deze toepassing slaat toch wel alles. Op de Keio University in Japan zijn ze erin geslaagd om een personage in Second Life te besturen enkel en alleen met hersengolven.
Wetenschappers zijn al jaren bezig met het rechtstreeks linken van het menselijk brein aan computers, maar deze toepassing slaat toch wel alles. Op de Keio University in Japan zijn ze erin geslaagd om een personage in Second Life te besturen enkel en alleen met hersengolven.
Onderzoekers van de Fraunhofer Universiteit in Duitsland bijvoorbeeld zijn al jaren aan het sleutelen aan de [Berlin Brain-Computer Interface]. Met behulp van een ‘kap’ vol elektroden die je op je hoofd zet, kun je met je hersenen een cursor besturen. Op de CeBIT-beurs in Hannover zagen we enkele jaren geleden al een indrukwekkende demo van deze technologie die een strikt medisch doel voor ogen houdt.
Op de Keio University in Japan, is die medische link al iets verder te zoeken. Daar heeft men een soortgelijke interface ontwikkeld, die echter samenwerkt met… de virtuele wereld Second Life. In de praktijk komt het er op neer dat iedereen die zo’n elektrodenkap opzet in realtime door Second Life kan wandelen door enkel en alleen maar te denken aan de richting die hij uit wil met zijn virtuele ik. [Hier] kun je de technologie in actie zien. Ook spelontwerpers zijn naar verluidt sterk geïnteresseerd in de technologie: we durven niet denken hoe de volgende generatie games gespeeld zullen worden…
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier