Australische luchtvaartmaatschappij Qantas getroffen door cyberaanval

© Getty Images/iStockphoto

De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas is maandag getroffen door een cyberaanval. Op een extern klantendienstplatform dat gebruikt wordt door een Qantas-callcenter, is toen verdachte activiteit opgemerkt. Het platform bevat gegevens van zes miljoen klanten.

‘We blijven onderzoeken welk deel van de data gestolen is, maar we vermoeden dat het om een significant deel gaat’, meldt de luchtvaartmaatschappij woensdag in een verklaring.

‘Uit een eerste onderzoek blijkt dat het gaat om data zoals namen, e-mailadressen, telefoonnummers, geboortedata en frequent flyer-nummers van klanten. Belangrijk is dat kredietkaartgegevens, persoonlijke financiële informatie en paspoortgegevens niet in dit systeem zijn opgeslagen. Frequent flyer-accounts zijn niet gecompromitteerd en er is ook geen toegang verkregen tot wachtwoorden, pincodes of inloggegevens’, aldus nog Qantas.

Het Australische Cybersecuritycentrum en het Bureau van de Australische Informatiecommissaris – de gegevensbeschermingsautoriteit – evenals de federale politie zijn op de hoogte gebracht. De luchtvaartmaatschappij verontschuldigt zich bij haar klanten. ‘Onze klanten vertrouwen ons hun persoonlijke informatie toe en we nemen die verantwoordelijkheid serieus’, klinkt het in de verklaring.

Lees meer over:

Partner Content