De persoonlijke gegevens van 5,7 miljoen klanten van Qantas, die in juli tijdens een cyberaanval werden gestolen, zijn op internet openbaar gemaakt. Dat heeft de Australische luchtvaartmaatschappij deze week bekendgemaakt.
De luchtvaartmaatschappij maakte in juli bekend dat hackers een systeem hadden aangevallen waarin gevoelige gegevens van miljoenen klanten waren opgeslagen. De cybercriminelen hadden daarbij toegang gekregen tot namen, e-mailadressen, telefoonnummers en geboortedata.
Eerdere incidenten
Qantas heeft nu erkend dat in elk geval een deel van deze gegevens online is verspreid. ‘Met de hulp van experts op het gebied van cyberbeveiliging wordt momenteel onderzocht welke data precies zijn gelekt’, klinkt het in een verklaring.
De afgelopen jaren kreeg Australië te maken met verschillende grote cyberveiligheidsincidenten. Zo werden in 2023 bij de belangrijkste havens de activiteiten tijdelijk opgeschort na een aanval. Een jaar eerder hadden hackers de persoonlijke gegevens gestolen van meer dan negen miljoen klanten van Optus, een van de grootste telecommunicatiedienstverleners van Australië.