Klantendata gestolen bij Marks & Spencer

© REUTERS
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

De Britse winkelketen Marks & Spencer zegt dat er bij de grote cyberaanval enkele weken geleden ook gegevens zijn gestolen van een deel van de klanten. De aanval heeft veel schade aangericht bij de keten, die onder meer de online verkoop heeft opgeschort.

‘Spijtig genoeg zijn er bij het incident een aantal persoonlijke gegevens (van klanten) gestolen’, aldus het bedrijf in een verklaring. ‘Maar het is belangrijk om op te merken dat deze gegevens geen bruikbare betalings- of kaartgegevens bevatten, die wij niet in onze systemen opslaan, en ook geen accountwachtwoorden’, voegde ze toe.

M&S zegt niet hoeveel klanten getroffen zijn, maar zou hen wel hebben aangeschreven om hen op de hoogte te brengen van de situatie. Volgens de organisatie is er geen ander actie nodig van klanten, buiten het opnieuw instellen van hun wachtwoorden. ‘Er zijn geen aanwijzingen dat deze gegevens zijn gedeeld’, aldus nog de winkelketen.

Marks & Spencer werd op 25 april slachtoffer van een grote cyberaanval en is daar nog steeds niet helemaal van hersteld. Bij de aanval moest de winkelketen onder meer digitale betalingen opschorten. De online verkoop is bijna drie weken later nog altijd niet hersteld.

Naast M&S ​​werd ook de winkelketen Co-op slachtoffer van een cyberaanval. Hetzelfde gold voor het prestigieuze Londense warenhuis Harrods, dat eerder deze maand gedwongen werd de internettoegang tot zijn websites te beperken.

Britse ketens worstelen met cyberaanvallen

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content