Bij de cyberaanval die begin juli de Australische luchtvaartmaatschappij trof, is data van zo’n 5,7 miljoen klanten gelekt. Dat meldt het bedrijf zelf.
Qantas deelde op 1 juli mee dat het een cyberaanval had gedetecteerd op een platform van een derde partij, dat gebruikt wordt door de klantendienst van de luchtvaartmaatschappij. Die aanval had op dat moment overeenkomsten met cyberaanvallen op andere luchtvaartmaatschappijen, en kon waarschijnlijk worden gelinkt aan de groep Scattered Spider.
Australische luchtvaartmaatschappij Qantas getroffen door cyberaanval
Begin deze week gaf Qantas nog toe dat het een vraag om losgeld had gekregen, en nu meldt het bedrijf dat data van zo’n 5,7 miljoen klanten (eigenlijk gewoon alle klanten op het platform van de klantendienst) een impact ondervinden van de cyberaanval. Voor zo’n 4 miljoen klanten gaat het om details als de naam, het mailadres en Frequent Flyer-data. Voor 1,7 miljoen klanten is er naast die gegevens ook andere data gelekt, zoals adres, geboortedatum en telefoonnummer. Qantas benadrukt wel dat de eigenlijke Frequent Flyer-accounts, met wachtwoorden, pin-nummers en paspoortdetails, niet werden gestolen.
Het luchtvaartbedrijf zegt dat het momenteel alle klanten contacteert wiens gegevens mogelijk zijn gelekt, om hen advies te geven over extra veiligheidsmaatregelen. De aanval op Qantas begin juli is niet de eerste cyberaanval op een luchtvaartmaatschappij dit jaar. Eerder werden ook Hawaiian Airlines en WestJet slachtoffer van een gelijkaardige aanval.