Gegevens 700.000 Nederlandse klanten VodafoneZiggo op straat door datalek
In Nederland zijn persoonsgegevens van zo’n 700.000 klanten van VodafoneZiggo op straat komen te liggen door een datalek. De telecomaanbieder werkt samen met marktonderzoeker Blauw en bij een softwareleverancier van dat bedrijf hebben buitenstaanders toegang gekregen tot persoonlijke data.
Volgens VodafoneZiggo gaat het met name om namen en e-mailadressen. ‘We zijn nog nader onderzoek aan het verrichten. Voor zover we nu weten gaat het niet om bankgegevens en wachtwoorden.’ Oplichters kunnen namen en contactgegevens gebruiken voor phishing-doeleinden, waarbij ze zich in e-mails of berichtjes voordoen als iemand anders om bijvoorbeeld gevoelige informatie of wachtwoorden buit te maken.
Onbevoegd
Het telecombedrijf meldde eerder op de dag al dat er klanten getroffen waren door het datalek. Maar toen was nog niet duidelijk om hoeveel mensen het ging. Eerder waarschuwde de Nederlandse Spoorwegen (NS) dat de persoonsgegevens van ongeveer 780.000 klanten mogelijk waren betrokken bij hetzelfde datalek.
Volgens Blauw zijn in totaal veertien bedrijven getroffen. De marktonderzoeker kreeg vrijdag bericht dat een onbevoegde toegang had tot het netwerk van de softwareleverancier. Maandag bevestigde deze leverancier dat er daadwerkelijk gegevens waren gestolen. Het bedrijf onderzoekt nog welke data precies zijn gestolen of bekeken door onbevoegden. De toegang tot de persoonsgegevens is inmiddels afgesloten.
VodafoneZiggo, Blauw en de NS hebben melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Blauw wil niet zeggen wie de softwareleverancier was of welke bedrijven zijn getroffen. Albert Heijn, Etos, bol.com en Vattenfall zijn ook klant bij Blauw, maar laten weten niet getroffen te zijn door het datalek. Datzelfde geldt voor de Efteling, Marktplaats, Thuisbezorgd.nl en ESPN.