Kledingketen Mango waarschuwt dat hackers via een externe marketingdienstverlener toegang hebben gekregen tot gegevens van klanten, ook in België. Paswoorden of bankgegevens zijn er niet bij, benadrukt het Spaanse concern.
Het gaat om contactgegevens die worden gebruikt voor marketingcampagnes: voornamen, land, postcode, e-mailadres en telefoonnummer. In een mail aan zijn klanten benadrukt Mango dat zijn eigen infrastructuur en systemen niet zijn aangetast.
Mango is een van de grootste modebedrijven ter wereld, met onder meer tientallen winkels in België. Het heeft zijn hoofdzetel in het Spaanse Plegamans nabij Barcelona. Het bedrijf heeft de Spaanse autoriteiten van het lek op de hoogte gebracht en waarschuwt klanten om aandachtig te zijn voor verdachte mails of telefoontjes. Hackers kunnen de gelekte gegevens immers misbruiken voor phishing.
Mango vermeldt niet bij welke externe dienstverlener de data werden gestolen, maar de voorbije weken en maanden moesten een hele resem retailers en dienstenleveranciers datalekken rapporteren. Veel daarvan blijken deel uit te maken van een grote aanvalscampagne, waarbij een bende grotendeels via phishing data buitmaakt op het CRM-platform Salesforce.
Hoe tientallen bedrijven hun data zagen lekken via Salesforce