Proximus meldt gegevensinbreuk op grote schaal door externe medewerker

Proximus shop | Boutique Proximus 25/09/2025 © BELGA/BELPRESS

Een externe medewerker van Proximus heeft zonder toestemming en ‘op grote schaal’ klantgegevens geraadpleegd. Dat meldt het telecombedrijf. Het federaal parket voert een onderzoek, dat onder andere moet uitwijzen of er ook sprake is van gegevensdiefstal.

De medewerker van een externe dienstverlener kreeg ‘op een niet geautoriseerde manier’ toegang tot de database met de contactgegevens van klanten. Die bevat voor- en achternamen, adressen, e-mailadressen, geboortedata en telefoonnummers.

‘Het is belangrijk te benadrukken dat de betrokken gegevens geen simkaartnummers, bank- of kredietkaartgegevens, wachtwoorden, pincodes of pukcodes, nationaal registratienummer of communicatiegegevens bevatten’, zegt Proximus. Het bedrijf beklemtoont dat er ‘op dit moment geen aanwijzingen zijn dat de betrokken gegevens op enige manier zouden zijn misbruikt’.

Toch roept de operator zijn klanten op om ‘waakzaam’ te zijn voor het geval dat oplichters de hand zouden leggen op de betrokken gegevens. ‘Proximus en zijn medewerkers zullen nooit via telefoon, e-mail of sms om het volledige bankrekeningnummer, wachtwoord, simkaartnummer, pincode of pukcode vragen’, luidt het.
Proximus zegt ‘alle nodige maatregelen’ te nemen. Het stelde al een eigen onderzoek in en diende ook een klacht in bij het federaal parket. ‘In dit stadium, en zolang het onderzoek loopt, kan Proximus geen verdere details over het incident geven’, klinkt het.

Lees meer over:

Partner Expertise