Kleine bug veroorzaakte AWS-megastoring

© Getty Images
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Een bug in de automatiseringssoftware zou verantwoordelijk zijn voor de lange AWS-storing eerder deze week. Dat meldt het bedrijf zelf. Bij de storing waren een grote hoeveelheid diensten en websites een tijdlang onbereikbaar.

De storing bij AWS, ‘s werelds grootste cloudprovider, had gevolgen voor diensten als Signal, Snapchat, Reddit, Roblox en Fortnite maar ook ‘slimme producten’ als waterfilters en bedden, en een hele reeks websites, waaronder die van de New York Times.

Tijdlang grote storing bij AWS

In een mededeling op zijn website verontschuldigt Amazon zich nu, en legt het bedrijf uit dat de storing te wijten is aan een fout in de automatiseringssoftware. Specifiek dan de software die het DNS (domeinnaamsysteem) beheert voor DynamoDB. Dat is de database waarin de klantendata van AWS staan.

Die DynamoDB beheert en monitort honderdduizenden DNS-bestanden om te zorgen dat er genoeg capaciteit is en dat het verkeer van en naar de verschillende instanties van AWS goed verdeeld wordt. Een leeg DNS-bestand in het US-East-1 datacenter in de Amerikaanse staat Virginia kon echter niet op automatische manier hersteld worden, waarna manuele interventie nodig is. De bug zorgde echter voor een sneeuwbaleffect, en legde diensten van duizenden klanten plat, die niet langer hun bestanden in de cloud konden raadplegen.

AWS zegt dat het voorlopig de Dynamo DB DNS planner en automatiseringssoftware heeft stilgelegd om het probleem op te lossen en extra veiligheidsfuncties te installeren.

Centralisatie

Dat de storing zo’n grote impact had, roept wel vragen op over hoe afhankelijk veel bedrijven nu zijn van één, of enkele, grote techgiganten. AWS is met dertig procent de grootste speler in de cloudmarkt, maar die markt is gigantisch en wordt eigenlijk maar door enkele (veelal Amerikaanse) bedrijven gedomineerd.

‘Het internet was ontworpen om veerkrachtig te zijn,’ zegt Dr Suelette Dreyfus van de Universiteit van Melbourne daarover aan de Britse omroep BBC. ‘Je had verschillende kanalen om verkeer rond problemen of aanvallen om te sturen. We hebben veel van die veerkracht verloren door afhankelijk te worden van een handvol bedrijven die niet alleen data-opslag maar alle gerelateerde datadiensten beheren.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise