Bijna 47.000 meldingen van fraude en bedrog in 2023, maar toch dalende trend
De Economische Inspectie heeft vorig jaar 46.915 meldingen ontvangen van fraude en bedrog, een daling van ruim tien procent tegenover 2022. Dat blijkt uit cijfers van de federale overheidsdienst Economie. Sinds het piekjaar 2020, met meer dan 55.000 meldingen, is er een dalende trend.
Bijna de helft van het totaal aantal meldingen (42,6 procent) ging over frauduleuze praktijken zoals valse facturen, valse online verkoopsites en frauduleuze beleggingen in cryptomunten. De overheid ontving daarover in 2023 net geen 20.000 meldingen via het online meldpunt.
Op de tweede plaats staan wervingspraktijken (gedwongen aankopen, klantenwerving via telefoon, verkoop via telefoon of deur-aan-deur). Voor die categorie kreeg de federale overheidsdienst Economie ruim 13.300 meldingen, een kwart van het totaal.
Wetswijziging
In de tweede helft van 2022 leidde een wetswijziging tot een sterke stijging van het aantal meldingen over buurtwinkels die alleen de mogelijkheid boden om contant te betalen. Die trend zette zich met 2.341 meldingen vorig jaar door.
Ook het aantal meldingen over de online verkoop van namaak- en valse concerttickets steeg sterk. Daarnaast zorgde een Frans bedrijf op zijn eentje voor een recordaantal meldingen (meer dan 1.150 in 2023) over verborgen abonnementen bij de aankoop van elektronische producten in een fysieke winkel. Consumenten betaalden elke maand astronomische bedragen via onrechtmatige automatische domiciliëringen.
De algemene daling van de cijfers is een gevolg van minder meldingen over fraude en oplichting. Consumenten die slachtoffer zijn van phishing-pogingen en verdachte berichten tegenkomen, worden nu aangespoord om die door te sturen naar verdacht@safeonweb.be (safeonweb.be).