
ING-klanten kunnen via app checken of ze bellen met bankmedewerker of fraudeur
De bank ING lanceert een nieuwe oplossing in de strijd tegen bankfraude. Klanten die telefoon krijgen van een medewerker, kunnen via hun bankapp in realtime controleren of het telefoontje echt is.
De nieuwe functie heet ‘Check je Gesprek’. Ze moet voorkomen dat klanten in de val trappen wanneer ze opgebeld worden door oplichters die zich voordoen als bankmedewerker en beweren dat er iets mis is met hun geld, rekening of bankkaart.
Wanneer ze een telefoontje krijgen, kunnen de klanten via ‘Check je Gesprek’ hun telefoonnumer intoetsen. ‘Het belsysteem van ING controleert dan onmiddellijk of er inderdaad een ING-medewerker naar het telefoonnummer van de klant belt’, zegt de bank in een persbericht.
Interesse bij andere banken
Volgens een online-rondvraag bij een duizendtal Belgen kreeg 61 procent al eens te maken met een poging tot bankfraude (zoals identiteitsfraude, bankpasfraude en phishing via sms of telefoon). De nieuwe functie bestaat sinds vorig jaar in Nederland en wordt de komende dagen uitgerold in België.
‘Elk bijkomend hulpmiddel in de strijd tegen fraude is welkom’, luidt het bij bankenfederatie Febelfin. ‘We weten dat het initiatief ook door andere Belgische banken nauwgezet wordt bekeken en geanalyseerd.’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier