Microsoft is meest geïmiteerde merk voor phishing
Microsoft was in het eerste kwartaal van 2024 opnieuw het meest geïmiteerde merk in phishingpogingen. Dat schrijft securitybedrijf Check Point Research.
Microsoft was goed voor 38 procent van alle pogingen tot merkphishing in het eerste kwartaal van dit jaar. Google komt op de tweede plaats met 11 procent, een lichte stijging ten opzichte van de derde plaats vorig kwartaal. LinkedIn is ook stevig gestegen en staat nu op drie.
Dat moet blijken uit de Brand Phishing Ranking van Check Point Research. Nieuw in de ranking is Airbnb; het bedrijf komt op de tiene plaats. Dit is waarschijnlijk beïnvloed door de timing, de voorjaarsperiode wordt namelijk geassocieerd met meer reizen en vakantieboekingen.
Techsector meest geïmiteerd
De technologiesector bleef onveranderd de meest geïmiteerde sector in merkphishing, gevolgd door sociale netwerken en banken. Zahier Madhar, Security Engineer Expert bij Check Point Software, benadrukt de aanhoudende dreiging van phishing-aanvallen: ‘Na het wijdverbreide gebruik van AI kunnen we dit jaar een hoger volume aan phishingcampagnes verwachten die nog minder te onderscheiden zijn van echte bedrijfscommunicatie.’
De top tien ziet er als volgt uit:
- Microsoft (38 procent)
- Google (11 procent)
- LinkedIn (11 procent)
- Apple (5 procent)
- DHL (5 procent)
- Amazon (3 procent)
- Facebook (2 procent)
- Roblox (2 procent)
- Wells Fargo (2 procent)
- Airbnb (1 procent)
In samenwerking met Dutch IT Channel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier