Proximus hield 3,2 miljoen verdachte sms’en tegen in twee weken tijd

© Getty Images
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Het pas in gebruik genomen anti-smishing platform van Proximus werpt zijn vruchten af. Dagelijks worden 229.000 verdachte sms-berichten tegengehouden.

Dankzij de nieuwe beveiliging heeft Proximus sinds 4 oktober al 3,2 miljoen verdachte sms’en tegengehouden. Dat meldt het telecombedrijf in een persbericht. Telenet installeerde een gelijkaardig systeem.

Sms-berichtjes die bijvoorbeeld aanmanen om een achterstallige rekening te betalen of gegevens aan te vullen, zijn schering en inslag. Vaak bevatten die zogenaamde ‘smishing’-berichten links naar valse sites, met de bedoeling geld te stelen.

AI moet resultaten nog verbeteren

Proximus heeft een nieuw platform in gebruik genomen om die verdachte berichten te detecteren en automatisch te blokkeren. Het systeem herkent patronen waarbij een nummer opmerkelijk veel berichten stuurt of waarbij verdachte links circuleren. Via artificiële intelligentie wordt het algoritme verder getraind om nog beter te werken. De eerste resultaten zijn veelbelovend, zegt Proximus. In de eerste twee weken werden gemiddeld 229.000 berichten per dag tegengehouden. Een gelijkaardig initiatief in het Verenigd Koninkrijk leidde volgens Proximus tot een daling van het aantal smishingklachten met 90 procent.

Proximus nam de helft van de investering voor de ontwikkeling, implementatie en exploitatie voor zijn rekening. Daarnaast kreeg het project overheidssteun van minister van Telecom Petra De Sutter (Groen), die 1,4 miljoen verdeelde onder Proximus en Telenet voor initiatieven tegen valse sms’jes. Telenet lanceerde zijn platform maandag pas.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content