Privacywaakhond fluit aanbieder klantenkaart via identiteitskaart terug
De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) fluit het bedrijf Freedelity terug. De aanbieder van klantenkaarten, die in tal van winkelketens gekoppeld zijn aan de identiteitskaart, zou opdringerig en ontransparant te werk gaan.
Het privacyrisico is volgens de GBA te groot. Het bedrijf krijgt vier maanden om zijn werking aan te passen en riskeert dwangsommen tot 5.000 euro per dag. Het bedrijf zelf gaat in beroep.
De app MyFreedelity biedt een digitaal systeem aan voor klantenkaarten en kassabonnen. De dienst is gekoppeld aan de identiteitskaart. In deelnemende winkels wordt de kaart uitgelezen, zodat het bedrijf tijd wint en geen onnodige formulieren hoeft in te vullen.
Grote ketens zoals MediaMarkt, Medi-Market, Pizza Hut en Prik & Tik maken gebruik van het systeem. De Gegevensbeschermingsautoriteit oordeelt echter dat het bedrijf te ver gaat. De toezichthouder stelt vast dat Freedelity onvoldoende waarborgen biedt voor de toestemming van consumenten. Zo zetten sommige winkeliers klanten onder druk om de voorwaarden te accepteren in ruil voor commerciële voordelen en worden gegevens niet transparant verzameld.
Bovendien blijkt het bedrijf ook gegevens zoals het identiteitskaartnummer, de geldigheidsdatum en de gemeente van afgifte te verzamelen – gegevens die niet noodzakelijk zijn voor hun dienstverlening. De centrale opslag van deze informatie houdt een groot privacyrisico in voor miljoenen consumenten, klinkt het.
Onnodige gegevens verwijderen
De privacywaakhond geeft Freedelity vier maanden de tijd om zijn werkwijze aan te passen. Het bedrijf moet garanderen dat het ondubbelzinnig de toestemming krijgt van consumenten en een eenvoudige manier aanbieden om die toestemming in te trekken. Bovendien moet Freedelity onnodige persoonsgegevens verwijderen en de bewaartermijn terugbrengen van acht naar maximaal drie jaar. Bij niet-naleving riskeert Freedelity dwangsommen tot 5.000 euro per dag.
Freedelity zegt tegen Belga dat het in beroep gaat tegen de veroordeling. ‘We zijn al zes jaar betrokken bij deze procedure. We verwerken al 15 jaar de gegevens van meer dan zeven miljoen Belgen en toch is er geen enkele ontvankelijke klacht ingediend. Daarom gaan we in beroep en we twijfelen er niet aan dat de beslissing zal worden vernietigd’, aldus de CEO van het bedrijf.