Semantic technology: waar zit het geld?

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

De eerste keynote op de Semantic Technology Conference in San José sneed meteen een heikel thema aan: in welke domeinen er zoal geld verdiend kan worden met all tings semantic. Want laat ons eerlijk zijn, dat blijft voor de meeste mensen erg onduidelijk.

De eerste keynote op de Semantic Technology Conference in San José sneed meteen een heikel thema aan: in welke domeinen er zoal geld verdiend kan worden met all tings semantic. Want laat ons eerlijk zijn, dat blijft voor de meeste mensen erg onduidelijk.

Tom Tague van Thomson Reuters stak van wal met een stand van zaken. Web 2.0 bracht ons social media, gigantische hoeveelheden user generated content en geatomiseerde informatie die overal verspreid zit op het net. “Met als gevolg dat surfen veel minder comfortabel geworden is dan enkele jaren geleden”, klonk het. “Web 3.0 is about cleaning up this mess.”

Volgens Tague heeft semantische technologie zich eindelijk van zijn academische juk kunnen ontdoen. “De voorbije vijf jaar zagen we een evolutie van conceptuele modellen naar een rist werkbare standaarden, en nu is het moment daar voor echte commerciële innovaties. Want vergis je niet: semantische technologie wordt niet de nieuwe artificial intelligence (AI). Dat stadium zijn we al lang voorbij.”

Ter verduidelijking: Tom Tague staat aan het hoofd van het fameuze ‘Calais’-project bij het mediabedrijf Thomson Reuters. Calais is een webdienst die uitgevers toelaat om personen, feiten en plaatsen te taggen, en zo de toegankelijkheid van de data op het web te vergemakkelijken. De man sprak met meer dan 100 belangrijke klanten over semantische technologie, en kan bogen op de input van meer dan 13.000 geregistreerde ontwikkelaars. De Amerikaan onderscheidt een zestal verschillende domeinen met telkens enkele subdomeinen waarvoor in de komende jaren semantische toepassingen ontwikkeld kunnen worden. We sommen ze even voor u op.

1) Tools – semantic data management – databases- integratie en workflow

Bedrijven hebben basistools nodig, zoveel is duidelijk. Tague verwees daarbij naar de goudkoorts in de VS. Niet de goudjagers zelf verdienden het meeste geld, maar wel de ondernemingen die voorzagen in infrastructuur, zoals de uitbaters van de spoorwegen. Nog volgens Tague wordt er binnen bedrijven al volop gepraat over de implementatie van semantische technologie en metatagging, al was het maar omdat er geld mee kan bespaard worden.

Maar de spreker gaf meteen ook een waarschuwing mee. Verkopers en ontwikkelaars houden hun verhaal best zo eenvoudig mogelijk. “Simple basic tools will do”, klonk het.

2) Social media – semantisch aangestuurde ‘link sharing’- network mining – nieuws sharing – tweet mining

Bij social media is het vooral zaak om meer te kunnen bieden dan een dun laagje glazuur op de bestaande platformen. Tague zou er zelf geen geld op verwedden, en adviseert potentiële ontwikkelaars om te focussen op bovenstaande domeinen.

3) Reclame- semantische advertenties- contextuele advertenties- mashup advertenties

“Er zijn heel wat mogelijkheden om reclameboodschappen te ‘verbeteren’ met semantische technologie”, aldus nog Tague.

4) Search”The brilliant but underachieving child”, heette het. En ook: “semantische search zou wel eens het antwoord kunnen zijn op de vraag die niemand stelt.” Tague maakt een onderscheid tussen generalistische zoekmachines à la Google en Bing, en sectorspecifieke semantische zoekmachines, bijvoorbeeld in de sectoren van de gezondheidszorg of de defensie. De commerciële kansen zouden zich vooral voordoen bij de sectorspecifieke zoekmachines. Zo zou er volgens Tague plaats zijn voor twee tot drie initiatieven per sector.

5) PublishingNiet geheel onverwacht oppert de spreker dat klassieke uitgevers heel wat voordeel kunnen doen met semantische technologie (denk aan Calais). Zeker voor sites zoals de online blogkrant The Huffington Post, waarop zowel originele content als elders opgepikte stukken verschijnen, zouden er interessante toepassingen ontwikkeld kunnen worden. Omdat je met de hulp van semantische technologie een volwaardige ‘krantenervaring’ kan genereren op zulke sites.

6) InterfaceLast but not least kwam Tague opdraven met de gamingindustrie, die als grote voorbeeld kan dienen voor ontwikkelaars van semantische toepassingen. Computerspelletjes vertellen immers een leuk verhaal, de interactiviteit is groot, er zijn geen onderbrekingen, en vooral: ze zijn leuk.

Er zijn al heel wat ‘semantische’ start ups die de gebruikservaring ten goede veranderd hebben. Zoals Zemanta, Apture, Feedly en GetGlue.com, die allemaal toepassingen ontwikkelden die de gebruiker als het ware ‘volgen’.

“Als je geld wil verdienen met semantische technologie, moet je naar de mensen gaan. Naar mobieltjes en naar de browser dus. Als je geen basistools bouwt, zijn de gebruikservaring en de interface immers van het allergrootste belang.”

En voor de dromers had Tague nog de volgende boodschap: “een volledig semantisch internet is een utopie. Wel zullen er semantische eilanden ontstaan, en zullen semantische toepassingen de internetervaring op termijn grondig veranderen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content