‘Shutdown’ gevolgen voor VS overheids-ict
De ‘shutdown’ van ‘niet essentiële’ diensten in de Amerikaanse overheid heeft ook gevolgen voor de ict-diensten, intern en bij derden.
Door de onenigheid over de budgetwet, werden per 1 oktober de werknemers van de Amerikaanse overheid in ‘niet essentiële’ diensten zonder loon naar huis gestuurd. Concreet betreft het zowat 40 procent van het overheidspersoneel, waaronder blijkbaar ook een heleboel ict’ers.
Tot 90% naar huis
In het kader van de ‘shutdown’ plannen hebben de verschillende diensten ca. 90 tot 60 procent van hun ict personeel op non-actief gezet, terwijl wie aan het werk blijft in eerste instantie zal instaan voor de beveiliging van de systemen en de continuïteit van de infrastructuur. Op korte termijn moet dit de boel wel draaiend houden, omdat de meeste diensten de minimale onderhoudsdiensten wel goed hebben ingeschat. Op langere termijn wordt evenwel gevreesd dat dit voor problemen kan zorgen, omdat updates en patches onder normale omstandigheden al vaak in de verdrukking komen. Met nog minder personeel, komen die allicht helemaal niet maar aan bod, met na een poos een gevaarlijke achterstand, of zijn wellicht niet alle nodige experten beschikbaar om problemen te voorkomen.
Minder dienstverlening
Tegelijkertijd wordt ook de ict-industrie door de verminderde dienstverlening getroffen. Zo wordt de verwerking van inreisvergunningen (de H-1B visa) voor tijdelijke ict-werknemers gestopt, wat op langere termijn vervelend kan zijn. Ook staakt de Federal Communication Commission de meeste activiteiten, zodat geen nieuwe toestellen kunnen worden gehomologeerd, of vergunningen afgeleverd. Bij de beurscommissie (SEC) wordt dan weer niet verder gewerkt aan de afhandeling van aanvragen voor beursintroducties (IPO’s), en geen nieuwe aanvragen aanvaard.
Ook worden heel wat websites van overheidsdiensten ‘offline’ gaan, zelfs als dat meer kost dan hen gewoon te laten doorgaan zonder updates of wat ook. Immers, heel wat sites worden gehost tegen een vaste kost, en moet uiteindelijk de rekening worden betaald ook als niemand toegang had tot de site.
Donkere wolken
Ook ict’ers in bedrijven buiten de overheids-ict diensten worden gevoelig getroffen door de ‘shutdown’, want vaak leveren die diensten aan kleinere en lokale agentschappen. Door de shutdown worden geen nieuwe contracten meer getekend, of bestaande verlengd, en komen de betalingen in het gedrang. Dat wordt des te acuter omdat de overheid heeft beslist op termijn (zo snel mogelijk) zo veel mogelijk ict-diensten naar de ‘cloud’ over te brengen. Er kan dan ook worden verwacht dat als die dienstverleners door een lang aanslepende ‘shutdown’ in problemen komen, vervolgens ook de hervatting van de ict-diensten door de overheid in het gedrang kunnen komen. Losstaande van de ‘shutdown’ was er zo in september het faillissement van een cloud leverancier uit San Diego, Nirvanix. Zijn klanten moesten plots op een paar weken tijd (uiteindelijk verlengd tot vier weken) Petabytes aan data exporteren, wat voor problemen zorgt als iedereen dat tegelijkertijd probeert te doen.
Uiteindelijk zal het van de duur van de ‘shutdown’ afhangen, hoe zwaar de problemen voor de ict-dienstverlening van de Amerikaanse overheid zullen zijn. Maar problemen zullen er zijn, zoveel is zeker.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier