Skelia mikt op 500 medewerkers tegen 2012
Skelia, het nearshoringbedrijf dat Patrik Vandewalle precies een jaar geleden mee opstartte, wil tegen eind volgend jaar uitgroeien tot een bedrijf met 100 mensen.
Skelia, het nearshoringbedrijf dat Patrik Vandewalle precies een jaar geleden mee opstartte, wil tegen eind volgend jaar uitgroeien tot een bedrijf met 100 mensen.
Twee jaar later moeten dat er al 500 zijn, zo zegt Vandewalle zelf, voor een omzet van 20 miljoen euro. Vandaag heeft Skelia 20 mensen in huis voor 7 klanten. “We zitten op schema. We hebben de klanten een voor een aangenomen en hebben er in de eerste plaats voor gezorgd dat die tevreden zijn. Nu staan we op het punt de groei te versnellen. Er zitten veel prospects in de pijplijn.” Bij de huidige klanten zitten ook namen als Belgacom en Thomas Cook. “De eenvoud van ons verhaal spreekt aan. Bedrijven kunnen bij ons vanaf 1 persoon al aan nearshoring gaan doen, als extensie van een team in België. We vergelijken het altijd met thuiswerken: ook dat is een soort ‘nearshoring’. Wel, bij ons werken sommige teamleden ‘thuis’ in Oekraïne.”
Maar had de crisis niet zwaar huisgehouden in Oost-Europa? “Klopt, de situatie van de banken hier is nog onstabieler dan in West-Europa”, knikt Vandewalle. “Maar aangezien onze hoofdzetel in Luxemburg ligt, hebben we daar zelf geen last van. Meer nog, de crisis was vorig jaar net de drijfveer achter het opzetten van Skelia. Bedrijven gaan in crisistijden actief op zoek naar besparingen via nearshoring. En voor Skelia zelf is er het voordeel dat er hier plots meer goede mensen op de markt komen.”
En toch, 500 mensen in 2012? “We zitten momenteel in Lviv. Met een universiteit en een zeer op het westen gerichte cultuur is dat voor nearshoring een goede locatie.” Maar misschien nog belangrijker: Skelia gaat op korte termijn zijn horizon verruimen, niet alleen geografisch, maar ook buiten ict. “De regio waar we zitten, telt ongeveer 4000 ict’ers, vaak verspreid over kleine, lokale bedrijven. Daarom denken we eraan om enkele andere lokale sites, in en rond Oekraïne, op te richten. En op termijn willen we ook kunnen instaan voor business process outsourcingdeals (bpo). Tegen 2012 zullen we ons nog maar voor 50 procent bezighouden met ict.”
Naast Skelia is Vandewalle trouwens ook bezig met enkele andere projecten. Zo participeert hij in Visionware, dat visuele detectiesystemen implementeert voor onder meer pretparken. En sinds enkele maanden steekt Vandewalle een deel van zijn tijd in een nieuw project, Proudfield. “Met dat bedrijf willen we toepassingen ontwikkelen voor sociale netwerksites. De bedoeling is om daarmee b2c-bedrijven de kans te geven die sociale media beter te benaderen als marktkanaal. ‘Viral trading’-applicaties noem ik dat.” Voor de technologische uitwerking heeft Proudfield onder meer 2 mensen aan de slag bij… Skelia.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier