Slechts 3% van de Waalse bedrijven past website aan voor mobiele toestellen
De discrepantie tussen de zwakke ‘mobiele’ functionaliteiten van bedrijfssites en de alsmaar betere mobiele toestellen van particulieren is één van de voornaamste vaststellingen van de ICT-Barometer 2014 van het Agence wallonne des télécommunications (AWT).
De discrepantie tussen de zwakke ‘mobiele’ functionaliteiten van bedrijfssites en de alsmaar betere mobiele toestellen van particulieren is één van de voornaamste vaststellingen van de ICT-Barometer 2014 van het Agence wallonne des télécommunications (AWT).
Zoals elk jaar heeft het AWT (binnenkort omgedoopt tot AWTIC – Agence wallonne des technologies de l’information et de la communication) onderzocht hoe het staat met het ict-gebruik bij Waalse bedrijven en particulieren. Voor deze editie werden er twee luiken toegevoegd: e-commerce en e-toerisme. We geven u de meest in het oog springende cijfers van dit uitgebreide onderzoek (gehouden tussen oktober en december 2013).
Laten we beginnen met de bedrijven. 10% van de Waals bedrijven beschikt nog steeds niet over een computer. Het gaat hierbij voornamelijk over zeer kleine structuren in uiterst traditionele sectoren zoals de landbouw, kleine winkels en cafés.
Het percentage dat over een internetverbinding beschikt is opnieuw met 4% gestegen, tot 87% in totaal. 32% van de Waalse bedrijven beschikt ook over een mobiele internetverbinding. Het percentage van bedrijven dat zijn eigen website heeft, blijft stabiel op 33%. De progressiemarge is met andere woorden nog steeds enorm. 11% van de bedrijven beschikt over een ERP-systeem, een forse stijging (6% in 2012). Idem voor CRM-software. 66% heeft minstens één applicatie in de cloud.
Slechts 28% van de bedrijven is aanwezig op sociale media, een percentage dat stagneert. Mogelijke verklaring? De bewustwording dat het niet volstaat om zo maar aanwezig te zijn op Twitter of Facebook om marketingreturn te genereren.
De Waalse bedrijven nemen ook een eerder afwachtende houding aan met betrekking tot de mobiele functionaliteiten: amper 3% biedt een website aan die specifiek aangepast is aan tablets en smartphones, terwijl deze mobiele toestellen nochtans steeds meer aan de man gebracht worden (lees hieronder).
Deze discrepantie tussen het “mobiele” aanbod en de vraag van de consumenten is voor het AWT ook een argument om bezorgd te zijn over de 119 Waalse e-commerce sites die onderzocht werden: slechts 19% van die sites past zich aan in functie van het gebruikte toestel (responsive design).
De toerismesector is een sector (ongeveer 6% van het Waalse BBP) die in principe het meest kan profiteren van de nieuwe mobiele gebruiken. Maar ook hier hebben de spelers het moeilijk om de kansen te grijpen: amper 19% van de hotelsites is aangepast aan mobiele terminals. Dat is iets meer (23%) voor de attracties en de musea, die overigens zeer matig up-to-date zijn wat mobiele applicaties betreft. Slechts 2% van de attracties en musea biedt een mobiele applicatie aan.
25% van de Walen beschikt voortaan nochtans over een smartphone met internetverbinding. 28% van de Waalse gezinnen beschikt over een tablet. 18% van de bevolking bezoekt websites via de draagbare telefoon. 19% luistert muziek en 16% verstuurt en leest e-mails via mobiele toestellen.
Andere indicator van een kloof tussen “hype” en realiteit: eind 2013 heeft amper 2% van de Walen aankopen gedaan en betaald via mobiel internet.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier