‘Slimme’ digitale studieboeken meten leesgedrag studenten
Aan de hand van een nieuw type van digitale studieboeken kunnen docenten de leesgewoontes van elk van hun studenten nauwgezet volgen.
Aan de hand van een nieuw type van digitale studieboeken kunnen docenten de leesgewoontes van elk van hun studenten nauwgezet volgen.
Drie Amerikaanse universiteiten experimenteren met e-boeken die bijhouden hoe lang een student precies leest, hoeveel pagina’s hij bekijkt en hoeveel notities hij aanbrengt. Daarmee kunnen de docenten hun leerlingen individueel volgen en hen voorzien van meer gerichte feedback. Het biedt ook voordelen aan de scholen zelf, want die kunnen hun investeringen in digitaal studiemateriaal beter evalueren.
De vraag rijst of dit soort ontwikkelingen geen inbreuk pleegt op de privacy van studenten. “We zijn ons bewust van het Big Brother-aspect ervan, maar het is geen probleem als het studenten helpt slagen. Bovendien kunnen studenten zich uitschrijven als ze niet willen dat hun doen en laten gevolgd wordt”, zegt Sean Devine van CourseSmart, een Amerikaanse aanbieder van digitale collegeboeken en tevens initiatiefnemer van dit proefproject, dat in 2013 op grote schaal van start moet gaan in de VS.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier