Slumdogs in de IT-afdeling
Coca-Cola pakt uit met de ‘Slumdogs’-strategie. Marketing krijgt …
Coca-Cola pakt uit met de ‘Slumdogs’-strategie. Marketing krijgt een steeds grotere impact op de it-budgetten. En de cio moet dus ook mee instappen in dit verhaal. Zo blijkt ook uit de jongste toespraak van Sabine Everaet, cio bij Coca-Cola Europe, tijdens het ADM-event in Brussel.
Slumdogs, geënt op de film Slumdog Millionaire, staat voor Social, Local, Mobile, Data, Gaming en Search. Met die strategie wil Coca-Cola de consumenten meer in kaart brengen. “We gaan van 22 consumentendatabases naar één databank. We weten precies wat de ‘passion points’ van onze klanten zijn: voetbal, muziek…”, vertelt Sabine Everaet, die ook de Data News cio van het jaar is. Coca-Cola zet zwaar in op sociale media. Het telt 39 miljoen fans op haar Facebookpagina. 70 procent van de merkvermeldingen gebeurt op Twitter. Marketing krijgt een steed grotere impact op de it-budgetten. “Het is dan ook belangrijk met hen samen te zitten, te praten, samen een strategie uit te werken”, vertelt Everaet.
Binnen de it-afdeling wordt heel wat vereenvoudigd. Lotus Notes wordt afgebouwd. Men gaat van 600 naar 300 toepassingen. En werknemers mogen hun eigen smartphones en tablets meebrengen. “Wij brengen er wel Airwatch op aan zodat de gegevens verwijderd worden bij diefstal. Tot onze verbazing was er op deze ingreep eigenlijk weinig weerstand”, zegt Sabine Everaet.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier