Sms-ticket De Lijn algemeen vanaf 1 februari
Reizigers van de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn kunnen vanaf 1 februari 2010 in heel Vlaanderen een vervoerbewijs kopen per gsm. Tot nu toe is er wel enkel een overeenkomst met Proximus.
Reizigers van de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn kunnen vanaf 1 februari 2010 in heel Vlaanderen een vervoerbewijs kopen per gsm. Tot nu toe is er wel enkel een overeenkomst met Proximus.
“Door het sms-ticket in heel Vlaanderen in te voeren, wil De Lijn de verkoop op het voertuig verder verminderen en stipter kunnen rijden”, zegt de Vlaamse vervoermaatschappij. Reizigers die het sms-ticket willen, moeten voor ze opstappen een bestelcode sturen naar het nummer 4884. Voor een ticket van 60 minuten is de code “DL”, voor 120 minuten “DL120”. “Na enkele seconden krijgt de reiziger een bevestigings-sms die geldt als vervoerbewijs”, zegt De Lijn in een persbericht. “Tijdens de geldigheidsduur van het sms-ticket mag de reiziger onbeperkt overstappen.”
Een sms-ticket kost 1,3 euro voor 60 minuten of 2,1 euro voor 120 minuten. Daarbij komt 0,15 euro telecomkosten voor de aanvraag-sms. “Het sms-ticket is tot 28 procent goedkoper dan een biljet bij de chauffeur. Het sms-ticket wordt afgerekend via de gsm-factuur of afgetrokken van het beltegoed.”
Momenteel kunnen [alleen Proximus-klanten een sms-ticket kopen]. De vervoermaatschappij zegt te onderhandelen met Base en Mobistar over een uitbreiding van het systeem.
Met gsm-operator Proximus testte De Lijn de voorbije twee jaar het sms-ticket in Antwerpen en Gent. “Sinds de start in september 2007 hebben de reizigers daar ruim een half miljoen sms-tickets aangevraagd.”
Bron: Belga
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier