Sms-tickets De Lijn nu ook bij Base en Mobistar
Een klein jaar na de veralgemeende invoer van het sms-bus- en tramticket in heel Vlaanderen is er nu ook een overeenkomst met Base en Mobistar.
Een klein jaar na de veralgemeende invoer van het sms-bus- en tramticket in heel Vlaanderen is er nu ook een overeenkomst met Base en Mobistar.
Reizigers konden bij De Lijn al sinds februari 2010 sms-bus- en tramtickets aankopen in heel Vlaanderen. Op voorwaarde dat ze klant waren bij Proximus (Belgacom) weliswaar. Dat initiatief vloeide voort uit een testproject sinds september 2007 op de stadsnetten van Antwerpen en Gent.
Sinds september 2007 heeft De Lijn al 1,3 miljoen sms-tickets verkocht. En nu meldt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits dat ook met Base en Mobistar een overeenkomst is bereikt om sms-tickets aan te bieden. “Momenteel is het sms-ticket goed voor 9 procent van de biljetverkoop (een biljet is een vervoerbewijs voor een enkele rit) buiten de voorverkooppunten”, aldus Crevits in een perscommuniqué. “Nu ook Base en Mobistar meedoen, verwacht ik dat dit aandeel zal stijgen tot 20 procent, goed voor twee miljoen sms-tickets per jaar.”
Hoewel de verkoop van het sms-ticket bij Base en Mobistar officieel start op 1 januari, kunnen klanten van beide operatoren hun rit met De Lijn al vanaf 16 december betalen. De laatste twee weken van december zijn een doorgedreven live-test om eventuele technische problemen op te sporen en te verhelpen. De officiële start van het sms-ticket bij Base en Mobistar is 1 januari 2011 om 6.00 uur.
Hoe doe ik dat? Wie een sms-ticket wil kopen, sms’t vóór hij opstapt een bestelcode naar het verkort nummer 4884. Voor een sms-ticket van 60 minuten is dat ‘DL’, voor een sms-ticket van 120 minuten ‘DL120’. Na enkele seconden krijgt de reiziger een bevestigings-sms die geldt als vervoerbewijs. Tijdens de geldigheidsduur van het sms-ticket mag de reiziger onbeperkt overstappen. Als de reis langer duurt, moet de reiziger een nieuw sms-ticket of een ander vervoerbewijs kopen. Een sms-ticket kost 1,30 euro voor 60 minuten of 2,10 euro voor 120 minuten. Daarbij komen nog 0,15 euro telecomkosten voor de aanvraag-sms. Het sms-ticket is zo tot 28 % goedkoper dan een biljet bij de chauffeur.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier