Snap gaat Spectacles fotobrillen in Londen verkopen
Snap opent een brillenwinkel in Londen. De vraag is maar of Snap daarmee zijn verliezen kan goedmaken.
Snap Inc, het moederbedrijf van sociale foto-app Snapchat, gaat zijn fotobrillen nu ook proberen te verkopen in Europa. Of dan toch in het Verenigd Koninkrijk. Het heeft een deal uitgewerkt met de pop-up winkel Boxpark in Shoreditch, het start-up district van Londen. De deal komt er enkele dagen na Snap’s financiële resultaten voor het derde kwartaal.
Sinds Snap begin dit jaar naar de beurs trok, zijn de aandelen van het bedrijf alleen maar gezakt. Snap bracht in het derde kwartaal 207 miljoen dollar aan inkomsten binnen, zo’n 62 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar daartegenover staat 443 miljoen dollar aan verliezen, vier keer meer dan de hoeveelheid geld die het in het derde kwartaal van 2016 over de balk gooide. Zo’n 40 miljoen daarvan is te wijten aan een overschot van onverkochte Spectacles fotobrillen.
Het bedrijfje worstelt dan ook al een tijdje om winstgevend te worden. Volgens de dienst heeft Snapchat nu 178 miljoen dagelijks actieve gebruikers, 17 procent meer dan vorig jaar. Het investeerde onder meer in zijn advertentiepoot, maar de fotodienst lijdt ook onder stevige concurrentie van het veel grotere Facebook, dat met dochterbedrijven Instagram en Whatsapp erg veel van Snapchats functies overneemt.
De Boxpark winkel zal Snap’s eerste vaste verkooppunt zijn in Europa, maar het is niet zeker of het bedrijf hiermee van zijn voorraad brillen af geraakt. Het idee achter de Spectacles is dat je altijd een camera op je neus hebt staan. Elke foto of video die je ermee maakt, wordt rechtstreeks naar de Snapchat app gestuurd. De toestellen worden verkocht voor 130 dollar, of 130 pond. Snap dropte eerder al tijdelijk zijn pop-up verkoopautomaten Londen, Parijs, Berlijn, Barcelona en Venetië. De Snapchat-gebruikers die de Spectacles echt willen, hebben dus waarschijnlijk al een exemplaar.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier