Speel ‘Steen, Papier, Schaar’ tegen de computer
Op de website van de New York Times toont een interactieve versie van het spel Steen, Papier, Schaar (ook wel ‘blad, steen, schaar’ genoemd) een basisvorm van artificiële intelligentie.
Op de website van de New York Times toont een interactieve versie van het spel Steen, Papier, Schaar (ook wel ‘blad, steen, schaar’ genoemd) een basisvorm van artificiële intelligentie.
Iedereen heeft het spel Steen, Papier, Schaar wellicht al eens gespeeld. Met zijn tweeën tel je af en steek je tegelijk de hand uit in de vorm van een vuist (steen), een vlakke hand (papier) of twee gespreide vingers (schaar). Steen wint van Schaar, want maakt de schaar bot; Papier wint van Steen, want de steen wordt in papier verpakt; Schaar wint van Papier, want de schaar verknipt het papier.
Steen, Papier, Schaar wordt meestal gezien als een geluksspel. Je weet immers niet zeker wat je tegenstander zal kiezen. Maar als je het spel tegen een computer speelt, wordt het minder willekeurig, zo toont de variant op de website van de New York Times.
De computer kan immers analyses maken en na verloop van tijd patronen ontdekken bij zijn menselijke tegenstander. Waar het spel normaal zou resulteren in een statistisch gelijkspel – elke speler wint, verliest en speelt gelijk een derde van de tijd – zal de computer een voordeel behalen, ook al zal hij niet alle rondes winnen.
Wil je het zelf uitproberen dan kan je kiezen uit twee spelvarianten : nieuweling, waarbij de computer van nul begint en leert van het spel, of veteraan, waarbij de computer put uit de ervaring van 200.000 gespeelde rondes.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier