Speel voor ‘webdetective’ in game over online privacy van Child Focus
Bijna de helft van de (Vlaamse) jongeren legt op sociale media contact met volslagen onbekenden. Ook het delen van contactgegevens gebeurt dikwijls ondoordacht. Daarom heeft Child Focus een onlinespel gelanceerd om jongeren bewust te maken van het belang van internetprivacy.
De helft van de jongeren geeft op het internet al te vlot zijn of haar e-mailadres prijs, een kwart deelt zijn of haar mobiel telefoonnummer en een zesde zijn of haar thuisadres, zo blijkt uit de sensibiliseringsgids ‘Mediawijs online’ van twee professoren aan de Universiteit Antwerpen. Dit gebeurt bijvoorbeeld in het kader van een commerciële wedstrijd, maar ook in andere contexten.
Om jongeren bewust te maken van het belang van onlineprivacy, en om hen te overtuigen hun gedrag overeenkomstig aan te passen, ontwikkelde Child Focus het online spel Master F.I.N.D. “In het spel kruip je in de huid van een webdetective, en ervaar je aan den lijve hoe makkelijk het is de volledige identiteit en allerlei intieme details te achterhalen van iemand die zich te veel blootgeeft”, legt Child Focus uit.
De doelgroep zijn jongeren tussen twaalf en zestien jaar. Een aantal jongeren werd zelfs nauw bij de creatie van het spel betrokken.
Master F.I.N.D. is gratis beschikbaar via Child Focus’ preventiesite www.clicksafe.be, via Google Play, via de App store van Apple en via Facebook. (Belga/MI)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier