Standaard Boekhandel zet vol in op e-boekenmarkt met eigen e-reader en aanbiedingen
Standaard Boekhandel kwam in de zomer met een ‘eigen’ e-reader op de proppen, maar pakt nu pas uit met een promocampagne op de radio en in de geschreven media. De boekenketen wil zich zo wapenen voor de belangrijke eindejaarsperiode, én voor de langverwachte komst van Amazon.
‘Met onze e-reader willen we ons marktaandeel voor e-boeken fors optrekken’, zegt directeur marketing Sophie Jonckheere van Standaard Boekhandel in De Tijd. Digitale boeken vertegenwoordigen nu 3 procent van de Vlaamse boekenverkoop, zegt Jef Maes van sectororganisatie Boek.be in De Tijd. En dat percentage kan – als de huidige jaarlijkse groei van 25 procent aanhoudt – over vijf jaar oplopen tot 6 à 7 procent, verwacht hij. De verkoop van e-readers ging tussen eind juni en eind september met 32 procent omhoog in Vlaanderen, en klokte af op 45.000 stuks.
Welk aandeel Standaard Boekhandel daar in heeft, wil Jonckheere niet kwijt aan De Tijd. ‘Sinds we onze eigen e-reader hebben, is de verkoop van e-boeken verdrievoudigd’, benadrukt ze wel.
Die ‘eigen’ e-reader van Standaard Boekhandel is de Tolino Shine, een van oorsprong Duitse digitale boekenlezer met een kostprijs van 99 euro. Hij kan 2.000 boeken opslaan (in pdf-, ePub 2 en txt-formaat) en is rechtstreeks verbonden aan de webshop van Standaard Boekhandel, waar 400.000 digitale titels verkrijgbaar zijn.
Daarnaast biedt Standaard Boekhandel deze maand onder de vlag van het ‘e-Bookfestival’ meer dan duizend digitale boeken aan voor 5 euro of minder, meldt de zakelijke krant nog.
De e-boekenboot niet missen is op dit moment misschien wel belangrijker dan ooit. Want hoewel er al jaren gespeculeerd wordt op de komst van Amazon naar onze contreien, lijkt de intrede van de retailreus nu écht nabij. Vorige week bracht Amazon immers de Nederlandstalige versie van de Kindle-app uit.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier