Sterke stijging online kerstshoppen in België
De omzet van de Belgische eindejaarsverkoop online zou dit jaar …
De omzet van de Belgische eindejaarsverkoop online zou dit jaar met 45 procent stijgen. Dat verwacht BeCommerce, de Belgische vereniging van e-commercebedrijven.
Volgens een studie bij de aangesloten leden wordt dit eindejaar een online omzetstijging met 45 procent verwacht ten opzichte van 2009 (met toen al een stijging met 20 procent). Concreet voorzien de Belgische e-commercebedrijven in de eindejaarsperiode 2010-2011 een omzet in de ordegrootte van 750 miljoen euro, of zowat 250 à 300 miljoen meer dan in 2009.
Overigens is die groei met 45 procent een gemiddelde van de opgegeven groeiverwachtingen van de leden, stelt BeCommerce directeur Marc Périn, want “sommigen verwachten zelfs een verdubbeling.” Populair blijken computerspelletjes, kleding, multimedia-artikelen en home decoration te zijn. Uit de studie blijkt tevens dat een derde van de klanten momenteel tussen 50 en 100 euro per aankoop spendeert, terwijl ruim een vijfde meer dan 150 euro besteedt.
De stijging van de eindejaarsverkoop online zou tevens een goede online verkoop in 2011 voorspellen, menen de leden. Schier iedereen (98%) verwacht een stijging in het komende jaar, met verwachtingen die schommelen tussen plus 20 à 30 procent tot een verdubbeling (8 procent van de respondenten). Duidelijk is wel dat het aantal webwinkels nog steeds in stijgende lijn is, met in 2010 “vijf nieuwe webwinkels per werkdag”.
Belangrijke factoren hierbij zijn onder meer het groeiende aantal vrouwen die de weg naar e-commerce hebben gevonden, ook voor meer alledaagse aankopen. Dat gaat ook samen met de inspanningen die grote retailketens hebben gedaan inzake websites en ophaalpunten voor bestellingen, aldus Périn.
Daarnaast is ook het avontuurlijke er wat af van internetaankopen en wordt dat veel vaker als gewoon beschouwd. Je doet niet meer alleen aan e-commerce voor speciale aankopen, maar gewoon voor goederen en diensten in het alledaagse leven. E-commerce kan dan ook nog een significante groei verwachten, naarmate meer dagelijkse aankopen naar het internet verhuizen.
Een hele reeks ‘tips & tricks’ voor online shoppen vindt u op onze Data News Blog.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier