Stop een aansteker in je gsm
Batterijen vervangen door micro-brandstofcellen is een droom die al jaren wordt nagestreefd. Lilliputian Systems zou later dit jaar een eerste systeem op basis van butaan – zoals in wegwerpaanstekers – op de markt brengen.
Batterijen vervangen door micro-brandstofcellen is een droom die al jaren wordt nagestreefd. Lilliputian Systems zou later dit jaar een eerste systeem op basis van butaan – zoals in wegwerpaanstekers – op de markt brengen.
Ontwikkeld in de jaren zestig voor de electriciteitsvoorziening aan boord van bemande ruimtetuigen, bleven brandstofcellen jarenlang beloftevolle maar dure (door het gebruik van platinum) en beperkt inzetbare (door het gebruik van waterstof) energiebronnen. Het idee om de levensduur van batterijen te verlengen door nu en dan ‘wat brandstof bij te tanken’ zette bedrijven als Lilliputian Systems (uit Wilmington Massachusetts) ertoe aan om kleine brandstofcellen te ontwikkelen met andere chemicaliën dan waterstof.
In tegenstelling tot andere bedrijven (die voor methanol kozen), maakt het Lilliputian systeem gebruik van vloeibaar butaan, zoals in wegwerpaanstekers. In een brandstofcel wordt elektriciteit chemisch opgewekt door de ‘brandstof’ (waterstof, methanol, butaan,…) te laten reageren met zuurstof doorheen een poreus anode/elektrolyt/kathodesysteem.
Lilliputian wil later dit jaar zowel het stroomgeneratordeel als de butaancassettes op de markt aanbieden, zodat bedrijven ontwerpen kunnen creëren voor gebruik met – en later in – toestellen als mobiele telefoons, notebooks en alle mogelijke mobiele systemen. Het bedrijf zal tevens de butaancassettes voorzien van identificatiechips om hun echtheid (en dus veiligheid) te garanderen, zodat deze ook aan boord van bijvoorbeeld vliegtuigen zullen worden toegelaten. Lilliputian beoogt op termijn zijn inkomsten en winst te puren uit de verkoop van de butaancassetten (naar analogie met de Gilette-mesjes, de HP inkjet cartridges en het Xerox papier).
Ook in België wordt met brandstofcellen geëxperimenteerd, zoals de meer klassieke ‘waterstof’-brandstofcellen – zoals een recente test met een Van Hool-lijnbus, maar ook met komende generaties ‘microbiologische’ brandstofcellen (aan de UGent).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier