Strenge wetgeving speelt online eindejaarskoopjes parten
Van de Belgen doet 57 procent zijn eindejaarsaankopen via het internet. Daarmee liggen we ver achter op onze buurlanden. Onze strenge wetgeving op de handelspraktijken speelt ons parten, zo meldt Fedis, de Belgische federatie van de distributie.
Van de Belgen doet 57 procent zijn eindejaarsaankopen via het internet. Daarmee liggen we ver achter op onze buurlanden. Onze strenge wetgeving op de handelspraktijken speelt ons parten, zo meldt Fedis, de Belgische federatie van de distributie.
Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar hebben de Belgische handelaars weliswaar 33 procent meer onlinebetalingen genoteerd dan in dezelfde maanden van vorig jaar. Belgische handelaars haalden 532 miljoen euro binnen via e-commerce, aldus cijfers van e-betalingsspecialist Ogone. Vorig jaar was dat 443 miljoen euro.
“Belgische handelaars kunnen helaas niet voluit gaan in het verder ontwikkelen van die opportuniteit. Onze strenge wetgeving op de handelspraktijken plaatst een rem op de mogelijkheden”, zegt Dominique Michel, gedegeerd bestuurder van Fedis, in een persmededeling. Het verklaart waarom België bij de eindejaarsaankopen met 57 procent internetkopers ver achterop hinkt tegenover de buurlanden: in Duitsland koopt 82 procent via het internet, in Frankrijk 77 procent en in Nederland 64 procent.
Het wetsontswerp dat de regering intussen (op 20 november) goedgekeurd heeft, zou de internetverkoop bij ons al wat eenvoudiger moeten maken. Het maakt komaf met het verbod op vooruitbetalingen en op de koppelverkoop. Fedis hoopt luidop dat het parlement het nu snel zal goedkeuren.
Reizen (door 42 procent van de Belgen), film/muziek/boeken (30 procent) en multimedia/software (27 procent) worden het meest via het internet gekocht. Drie op de tien Belgen koopt nooit via het internet. Als redenen geven ze aan dat ze niet zeker zijn van het product (kwaliteit, veiligheid), van de verzendingskosten en van de veiligheid van de betalingen. Opvallend: 50-plussers maken zich daarover het minste zorgen en de meest onbezorgde shoppers zijn de Brusselaars.
Bron: Belga
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier