Tablet vreet aan TV-markt
Dat de tablet kannibaliseert op bepaalde segmenten van de pc-markt – vooral netbooks – was al bekend. Maar nu zouden de toestellen ook vreten aan de tv-verkoop. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek van consultancybedrijf Accenture bij meer dan 10.000 mensen wereldwijd. De bevindingen van het onderzoek staan te lezen in het nieuwe ‘2012 Global Consumer Electronics Products and Services Usage Report’. Het percentage consumenten dat aangeeft in de komende 12 maanden een TV te willen kopen daalde licht: van 35 procent in 2010 naar 32 procent in 2011. En ook het aandeel aan mensen dat in een typische televisieweek tv kijkt, daalde van 71 procent in 2009 naar 48 procent in 2011.
Dat de tablet kannibaliseert op bepaalde segmenten van de pc-markt – vooral netbooks – was al bekend. Maar nu zouden de toestellen ook vreten aan de tv-verkoop.
Dat blijkt uit grootschalig onderzoek van consultancybedrijf Accenture bij meer dan 10.000 mensen wereldwijd. De bevindingen van het onderzoek staan te lezen in het nieuwe ‘2012 Global Consumer Electronics Products and Services Usage Report‘.
Het percentage consumenten dat aangeeft in de komende 12 maanden een TV te willen kopen daalde licht: van 35 procent in 2010 naar 32 procent in 2011. En ook het aandeel aan mensen dat in een typische televisieweek tv kijkt, daalde van 71 procent in 2009 naar 48 procent in 2011. Accenture concludeert dat de tv stevige concurrentie krijg van andere toestellen. “De mensen zullen ongetwijfeld tv’s blijven kopen, maar hun voorkeuren zijn aan het veranderen. Ze kiezen nu sneller voor andere schermen, zoals die van laptops, desktops, tablets en smartphones, om media te bekijken”, klinkt het.
Die stelling wordt bevestigd door de stijging in het gebruik van toestellen als smartphones en tablets. Vandaag heeft meer dan de helft van de respondenten (53 procent) een smartphone. In 2010 was dat nog maar 28 procent. Het aantal mensen dat een tablet kocht steeg van 8 procent in 2010 naar 12 procent in 2011. Ook willen meer mensen dan vorig jaar een smartphone of een tablet kopen.
Die verandering hangt samen met de opkomst van de cloud, zo meent Accenture uit de resultaten van het onderzoek te kunnen opmaken. Meer dan de helft van de respondenten (56 procent) gaf aan zijn gedrag gewijzigd te hebben door de beschikbaarheid van online diensten en cloud computing. Bijna een derde (32 procent) huurt of koopt geen of bijna geen dvd’s meer. Drievierde van de respondenten (75 procent) gebruikt een online mailbox, 37 procent speelt online games en 26 procent streamt media. De jonge generatie (18-34 jaar) maakt nog veel intensiever gebruik van onlinediensten. Bijna de helft (47 procent) speelt online games en meer dan een derde (36 procent) streamt media.
De belangrijkste reden om alsnog voor een tv te opteren, zo blijkt uit het onderzoek, is de prijs. Meer dan de helft (55 procent) gaf aan een tv aan te willen schaffen als de prijs binnen hun budget zou vallen. 42 procent gaf aan de aanschaf van een high-definition tv te overwegen. Een vierde noemde 3D als een gewenst kenmerk van een nieuwe tv. Nog eens een vierde stelde geneigd te zijn eerder een tv aan te schaffen als die toegang zou bieden tot het internet en persoonlijke informatie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier