Te veel hype over breedband in Europa
Tegen 2005 zal nog altijd 70 procent van de Internetgebruikers in Europa op een gewone telefoonlijn inbellen. Amper tien procent van de huisgezinnen zal over een breedbandverbinding beschikken.
Politici in Europa kunnen breedbandpenetratie dus beter niet aangrijpen als een maatstaf voor het succes van e-commerce, vindt vice-president Adam Baum van Gartner2, de onderzoeks- en consultantsdivisie van de Gartnergroep.Belgi is samen met Nederland en Oostenrijk wel een grote uitzondering. Gartner verwacht dat de breedbandpenetratie bij de Belgische huisgezinnen over drie jaar van de huidige 8,15 procent zal oplopen tot 20,4 procent. Kabeltoegang zou met 12,8 procent de overhand nemen. Dat is precies het tegenovergestelde beeld van Europa.De tarieven in ons land waren totnogtoe erg agressief, hoewel Telenet zijn prijzen met ruim 10 procent optrok tot net geen 42 euro, wat terecht veel kwaad bloed gezet heeft bij gebruikers. Niet snelheid is de doorslaggevende reden om naar breedband over te stappen, wel het inperken van de telefoonrekening, meent Adam Baum. Om breedband echt te laten doordringen, vindt hij dat de tarieven naar 30 euro zouden moeten zakken. Weinig operatoren zullen die investering echter kunnen rechtvaardigen omdat er geen diensten zijn die bijkomende inkomsten kunnen genereren. Spelletjes, gokken en porno blijven nichediensten.Regelgever faaltGartner verwacht dat tegen 2005 in Groot-Brittanni, Frankrijk en Duitsland slechts n op de tien gezinnen op breedband zal inloggen. 80 procent zou een ADSL-aansluiting hebben. Adam Baum geeft de regelgevers een forse veeg uit de pan Ze zijn er niet in geslaagd om een concurrerende markt voor breedband Internet te creren. Ook in ons land is de ontbundeling van het aansluitnet nauwelijks een succes.Baum vindt tevens dat de overheid breedband meer moet promoten. Hij waarschuwt ook voor digitale TV of video-on-demand diensten over DSL (zoals het Belgacom-VRT project) die veel meer investeringen vragen dan gewoon Internettoegang.Focus op KMO-segmentVolgens Baum is de business case voor breedbanddiensten echter erg zwak en zouden Internetdienstenleveranciers beter naar de zakelijke markt uitkijken, vooral het KMO-segment. Ook telewerken zou een winstgevende niche zijn, vooral omdat de werkgever de aansluiting betaalt. Voorlopig is er echter nog geen teken dat telewerken echt zal doorbreken. In Groot-Brittanni zegt slechts 5 procent van de werkenden dat het n dag per week thuis aan de slag gaat. Adam Baum pleit er dan ook voor om e-commerce websites verder te blijven optimaliseren voor Internettoegang tegen lage snelheden. Pittig detail ook hij heeft thuis geen breedband, maar blijft op ISDN surfen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier