Te weinig internationale telecomconcurrentie in België
Ook voor internationale telecomdiensten is er in België te weinig concurrentie. Amper één op de acht bedrijven doet voor deze diensten grotendeels een beroep op een concurrent van Belgacom. Bijna 40 procent werkt uitsluitend met Belgacom.
Ook voor internationale telecomdiensten is er in België te weinig concurrentie. Amper één op de acht bedrijven doet voor deze diensten grotendeels een beroep op een concurrent van Belgacom. Bijna 40 procent werkt uitsluitend met Belgacom.
Dat blijkt uit de jongste enquête van de gebruikersgroep Beltug bij 114 ondernemingen. Beltug maakt zich al langer zorgen over het gebrek aan concurrentie op de Belgische markt, maar nu blijkt dat bedrijven ook voor internationale communicatiediensten erg vaak alleen bij Belgacom aankloppen.
Ongeveer de helft van de ondervraagden kiest voor één leverancier wegens één factuur, één contactpersoon en een eenvoudiger management. Maar ruim de helft van deze groep zegt dat er in het beste geval één concurrent is die een alternatief kan bieden voor Belgacom. Slechts één op de drie vindt dat er voldoende leveranciers zijn. Het merendeel van de respondenten is trouwens van oordeel dat een gescheiden aanbod van telecom en data het best is. Slechts één op de vijf heeft een geïntegreerd pakket in huis.
De rondvraag van Beltug kadert in een onderzoek van de Intug, de internationale telecomgebruikersgroep. Die werkt ook aan een paper rond mobiele communicatie.
Data News publiceert zijn jaarlijkse ict-enquête onder ruim 300 ict-verantwoordelijken op 11 december.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier