Technologie krijgt traditionele kerstkaart niet van voetstuk
Het traditionele papieren kerstkaartje is in ons land nog veruit het populairste medium om kerstwensen te ontvangen. Bij het versturen van wensen doet enkel sms het beter.
Het traditionele papieren kerstkaartje is in ons land nog veruit het populairste medium om kerstwensen te ontvangen. Bij het versturen van wensen doet enkel sms het beter.
Een en ander blijkt uit een ludieke Europese rondvraag van Microsofts MSN-afdeling bij 10.000 mensen. In België krijgt 75 procent van de mensen het liefst z’n kerstwensen via de post. 58 procent ziet ook wel graag een sms’je binnenkomen en 41 procent vindt ook e-mails met wensen leuk. Om zelf wensen te versturen, zegt 67 procent van de respondenten dat sms het favoriete medium is. 63 procent schuift daarnaast ook de kerstkaart naar voren en 40 procent e-mail.
In dat opzicht verschilt België een beetje van de algemene Europese cijfers, waar de postkaart voor het versturen van wensen naar de derde plaats zakt (45 procent). Sms en telefoon staan daar op plaats 1 en 2. Bij het ontvangen doet de traditionele postkaart het nog wel goed in Europa, met een eerste plaats (61 procent van de respondenten). Telefoon en sms staan op plaats 2 en 3.
Helemaal onderaan in België beide lijsten bengelen de sociale netwerken (17 procent voor ontvangen en 22 procent voor versturen van kerstwensen) en videochat (9 procent voor ontvangen en 6 procent voor versturen). Ook in Europa zijn dat de minst gebruikte media.
MSN stelde tot slot ook de vraag ‘wat zou je het liefste krijgen met Kerstmis?’. In België zei liefst 48 procent van de respondenten dat een cadeaucheque het leukste zou zijn. 19 procent sprak van een smartphone, pc of tablet en 14 procent van kledij. Die cijfers zijn min of meer vergelijkbaar op Europees niveau.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier