Telco’s nemen bedrijven in de tang
Internationale bedrijven die willen overstappen naar een andere telecomoperator wordt het leven zuur gemaakt door hun huidige leverancier.
Internationale bedrijven die willen overstappen naar een andere telecomoperator wordt het leven zuur gemaakt door hun huidige leverancier. Beltug, de vereniging van Belgische telecom-grootgebruikers, meldt dat het de jongste tijd heel wat klachten binnen krijgt. De harde aanpak wordt ook bevestigd door de telco’s zelf.
Overstappen naar een andere telecomoperator is geen sinecure. Er is altijd wel een overgangsperiode omdat heel wat verbindingen overgeplaatst moeten worden. Sommige leveranciers maken hiervan volgens Beltug misbruik om het huidige contract zo lang mogelijk door te trekken. Ze schuwen ook niet om de tarieven dan plots te verhogen, “soms met enkele tientallen procenten.” Vergaderingen worden afgezegd of uitgesteld zodat de telecommanager met de rug tegen de muur staat als de deadline nadert. Dan moet het contract nog met een jaar verlengd worden, “maar tegen tarieven die totaal niet interessant zijn. We voelden ons gedwongen om voor 3 jaar te verlengen”, vertelde een telecomverantwoordelijke aan Beltug.
De betrokken telco’s ontkennen niet dat het hard gespeeld wordt, maar verwijzen naar beslissingen van de internationale hoofdzetel en de dooddoener “iedereen doet het.” Volgens Beltug wordt soms ronduit gezegd dat “de klanten hun contract beter moeten bestuderen” en dat “ze dom onderhandeld hebben.” De gebruikersvereniging maakt zich terecht zorgen over die tendens.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier