De Belgische telecomregulator heeft Lycamobile een boete van 280.000 euro opgelegd. De operator maakt het onmogelijk om het bedrag van een prepaidkaart te recupereren als je overstapt naar een andere operator.
Wie een prepaidkaart heeft en van operator verandert, kan in principe zijn ongebruikte krediet laten terugbetalen. Dat is zo wettelijk bepaald. Net als voor andere procedures moet het systeem om dat voor mekaar te krijgen duidelijk op de website staan uitgelegd, en mag een operator maximaal 5 euro aanrekenen voor administratieve kosten.
De boete komt er na controles door BIPT-medewerkers. Daaruit moet blijken dat de procedures van Lycamobile om geld terug te krijgen bij een overstap, niet werken. Ook via de klantendienst konden de testers hun terugbetaling niet regelen.
Administratieve boete
De operator krijgt nu tot 30 september om zich in regel te stellen. Daarna volgen er nieuwe controles. De huidige boete van 280.000 euro is een administratieve boete, waartegen Lycamobile in beroep kan gaan.
Het BIPT heeft al meermaals boetes opgelegd aan de Lycamobile. In 2023 schreef het een boete uit van meer dan een miljoen euro omdat de operator de gegevens van zijn abonnees niet had ingevoerd in de centrale nummerdatabank. Die invoering is verplicht, en de nummerdatabank wordt onder meer door nooddiensten gebruikt. In 2018 kreeg Lycamobile ook al eens een boete, deze keer voor het niet naleven van de regels over het identificeren van eindgebruikers van prepaidkaarten. Lycamobile is een Britse operator met klanten in zo’n 22 landen. Het bedrijf onderscheidt zich vooral met goedkope tarieven om van en naar het buitenland te bellen.