Er komt als gevolg van de cyberaanval bij Orange Belgium tijdelijk een extra beveiligingsmaatregel tegen simkaartfraude. Dat meldt telecomregulator BIPT.
Orange Belgium werd eind juli slachtoffer van een cyberaanval. Een hacker kreeg daarbij toegang tot zo’n 850.000 klantenaccounts, inclusief simkaartnummers en PUK-codes. Daardoor is er een verhoogd risico op simkaartfraude, waarschuwt het BIPT.
Om klanten beter te beschermen, komt er daarom nu een extra controle bij de procedure voor nummeroverdracht. Orange zal de klant die om nummeroverdracht vraagt, een verificatie-sms sturen. Blijkt die aanvraag niet te kloppen, kan de klant de procedure stoppen door met ‘STOP’ te antwoorden. Het bericht wordt verzonden vanaf het nummer 5000 (voor particuliere klanten) of 5995 (voor professionele klanten).
Oplichtingspraktijken
De maatregel komt er na overleg tussen het BIPT, Orange en de andere operatoren. ‘Het is nuttig om een extra voorzorgsmaatregel in te lassen’, legt een woordvoerder van het BIPT uit.
Bij simkaartfraude maken oplichters misbruik van klantgegevens. Ze doen zich bij een operator voor als de rechtmatige klant om het telefoonnummer van het slachtoffer over te zetten op een simkaart die de fraudeur in zijn bezit heeft. Nadat de oplichter op die manier de controle krijgt over het telefoonnummer, kan hij dat misbruiken voor verdere oplichtingspraktijken waarbij bijvoorbeeld verificatiecodes worden gestuurd via het telefoonnummer. In een volgende fase kunnen criminelen dan toegang krijgen tot wachtwoorden, e-mailaccounts, sociale media of betalingssystemen
Na de Orange-hack: wat kan je tegen SIM-swapping doen?