Orange Belgium heeft in de eerste zes maanden van 2025 een lagere omzet gerealiseerd, maar boekte wel meer winst. De operator zag het aantal klanten met ruim 3 procent toenemen, zo blijkt donderdag uit de halfjaarresultaten.
Het aantal klanten steeg, ‘ondanks de hogere concurrentiedruk en de tragere groei van de breedbandmarkt’, stelt Orange Belgium. Het heeft nu meer dan 3,5 miljoen mobiele abonnees (postpaidklanten), 48.000 of 3,6 procent meer dan een jaar eerder. En het aantal kabelklanten steeg met 13.000 (+3 procent) tot 1,03 miljoen. De klantengroei lag wel lager dan in de eerste helft van 2024.
Ondanks de klantengroei realiseerde Orange minder omzet: -1,5 procent tot 962,7 miljoen euro. Dat heeft volgens het telecombedrijf te maken met ‘een daling van de activiteiten met lage marge en een lichte daling van de omzet uit diensten’.
Op winstniveau was er wel een verbetering. Het ‘ebitdaal’-winstcijfer (dat is de winst voor intresten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen, maar na leasekosten) kwam uit op 264,8 miljoen euro, 4,7 procent meer dan in de eerste helft van 2024. Dat is te danken aan ‘gerealiseerde synergieën en een effectieve kostenbeheersing’, zegt het bedrijf. Netto was er een winst van 2,5 miljoen euro, tegen een verlies van 17,7 miljoen euro een jaar eerder.
‘Onze prestaties in het eerste halfjaar laten zien dat Orange Belgium ook in een moeilijk concurrentieklimaat een veerkrachtige en wendbare speler is’, stelt topman Xavier Pichon in een persbericht. ‘Onze resultaten werden ondersteund door een fors aantal netto nieuwe klanten, vooral in het consumentensegment, dankzij het succes van onze mobiele portfolio en gerichte promotiecampagnes.’
Op basis van het ‘solide eerste halfjaar’ en omdat er een ‘betere omzettrend’ verwacht wordt de komende maanden, voorspelt Orange Belgium dat de ebitdaal voor het volledige jaar eerder aan de bovenkant zal uitkomen van de eerder voorspelde vork van 545 tot 565 miljoen euro. In 2024 bedroeg de ebitdaal iets meer dan 544 miljoen euro.