Grote panne bij edpnet en Mega opgelost: fiberbreuk was oorzaak

© Getty Images
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Klanten van edpnet en Mega konden bijna 24 uur lang niet bellen, sms’en of mobiele data gebruiken. De oorzaak was een breuk in een glasvezelverbinding.

De mobiele diensten van operator edpnet en telecomaanbieder Mega lagen van donderdagmiddag 14u tot vandaag, 11u30 helemaal plat. Dat betekent dat klanten van edpnet en Mega al die tijd niet konden bellen, tekstberichten sturen of mobiele data gebruiken. De oorzaak van de storing was volgens edpnet ‘een glasvezelonderbreking bij een achterliggende provider’. Ook Mega was getroffen door de problemen. Data News ontving verschillende meldingen van getroffen klanten van zowel Mega als edpnet.

Opgelost sinds 11u30

De problemen zijn opgelost, zo meldt een woordvoerder van edpnet aan Data News. Klanten die toch nog problemen zouden hebben krijgen de raad om hun smartphone even naar vliegtuigstand te schakelen en dan weer terug of desnoods helemaal te herstarten.

Edpnet heeft een light mvno-overeenkomst met Orange, waarbij achterliggend onder meer ook Transatel connectiviteit voorziet. Transatel ontsluit hun platform met fibers van verschillende operatoren en het is daar dat een glasvezelbreuk ontstond. Dat de problemen zo lang aanhielden, had ook te maken met de lastige locatie van de fiberbreuk, dicht tegen een snelweg – wat de herstelling bemoeilijkte.

Compensaties

De panne duurde wel erg lang – bijna 24 uur – en dus kunnen klanten zeker terugvallen op de wettelijke compensatieregeling zoals die sinds vorig jaar ingevoerd werd. ‘We bekijken nu hoe het met onze eigen service level agreements met Orange zit. Hun datacenter was helaas niet redundant, waardoor de panne zo lang duurde. Aan hen om te bekijken of Transatel in de fout ging’, aldus de edpnet-woordvoerder. ‘We zullen onze klanten zeker verder op de hoogte houden’, klinkt het nog. Op de website meldt ook Mega dat de problemen met bellen ondertussen opgelost zijn.

Nieuw vanaf 1 november: operatoren moeten een (kleine) compensatie geven bij panne

Update 14u

In een eerdere versie van dit artikel verwezen we op basis van onze informatie naar Colt als verantwoordelijke voor de gebroken kabel. Maar de operator ontkent dit. ‘Er is gisteren wel een melding binnengekomen over een kabelbreuk waarbij ook Colt werd gecontacteerd maar na verder onderzoek bleek het echter te gaan om een breuk bij een andere operator’, aldus Colt. Het artikel werd daarom aangepast.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise