Microsoft 365 en clouddienst Azure zijn getroffen door een storing. Zakelijke gebruikers kunnen hierdoor problemen ervaren met het benaderen van de diensten. Het probleem lijkt gedeeltelijk te maken te hebben met Entra ID, een Microsoft-oplossing voor identiteits- en toegangsbeheer.
De storing werd door Microsoft zelf gemeld op zijn statuspagina. De problemen begonnen donderdagochtend en duren op het moment van schrijven nog altijd voort. Ze zitten volgens Microsoft in Entra ID, de toegangs- en authenticatieomgeving voor de clouddienst. ‘Gebruikers krijgen mogelijk geen toegang tot het admincenter of kunnen Entra ID niet gebruiken om andere Microsoft 365-diensten te benaderen’, schrijft Microsoft.
‘We detecteerden het probleem via ons interne monitoringsysteem nadat er een aanzienlijk capaciteitsverlies werd waargenomen in een twintigtal Azure Front Door-omgevingen in de regio’s Europa en Afrika. Microsoft onderzoekt momenteel actief de oorzaken van het probleem’, klinkt het.
Het is onduidelijk wanneer de storing is opgelost. Door de problemen zijn er heel wat websites die momenteel niet goed werken.
In samenwerking met Dutch IT Channel.