De storing bij Cloudflare, die eerder deze week wereldwijd websites neerhaalde, was geen gevolg van een cyberaanval. Dat meldt het bedrijf zelf. Een bug in een van de databases zou de schuldige zijn.
In een mededeling schrijft CEO van Cloudflare Matthew Prince dat de problemen ontstaan zijn in het Bot Management-systeem. Bij een gepland onderhoud werden de toestemmingen aan een van de databases veranderd. Dat leidde tot een output van verschillende lijnen in een ‘feature file’ dat door het Bot Management systeem wordt gebruikt. ‘Die feature file werd op zijn beurt dubbel zo groot. Het groter-dan-verwachte bestand werd dan verspreid naar alle machines in het netwerk,’ meldt Prince. De machines lezen de feature file vervolgens, maar hebben in hun software een limiet op hoe groot dat bestand kan zijn, en gingen door het reuzenbestand neer.
Met alle gevolgen van dien, Cloudflare is een beveiligingsdienst voor websites, die wordt gebruikt door een groot deel van het internet. Volgens Cloudflare zelf is zowat een vijfde van het web klant. Bij de storing dinsdag ondervonden dan ook veel websites problemen en konden gebruikers geen toegang krijgen tot de chatrobot van ChatGPT of socialenetwerksite X. Ook lezers van datanews.be en andere titels konden hinder ondervinden.
Volgens Prince was het de ergste storing die Cloudflare plaagde sinds 2019. Hij belooft alvast beterschap, onder meer door de toekomstige installatie van meer wereldwijde ‘kill switches’ voor bepaalde functies, om de verspreiding van een storing als deze tegen te gaan.
Cloudflare-storing die wereldwijd websites lam legde lijkt opgelost