Geen wifi op de trein, wel betere 5G

De NMBS begraaft definitief de piste om wifi op de trein te voorzien. Reden: de kostprijs van maar liefst 173 miljoen euro. Wel worden de ramen aangepast, zodat er in de trein een betere dataverbinding is.

Terwijl voormalig spoorbaas Jo Cornu dat wél zag zitten, boorde huidig topvrouw Sophie Dutordoir de hoop op wifi op Belgische treinen al in 2017 de grond in met de woorden dat het ‘te duur was’.Dat schrijven Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg maandag.

In De Kamer noemt ontslagnemend minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) nu ook concrete bedragen. Alle treinen met een wifi-signaal uitrusten zou een investering vragen van maar liefst 160 miljoen euro, met daarbovenop nog eens een operationele kost van 13 miljoen euro. Voor de installatie en het onderhoud ‘zouden we bovendien treinen moeten immobiliseren en extra personeel aanwerven’.

Er is daarom, na een aantal proefprojecten, gekozen voor een project waarbij in de treinen voor een betere dataverbinding wordt gezorgd, zodat reizigers via 4G of 5G kunnen surfen.

Concreet wordt daarvoor nu de coating van de ramen van de treinen aangepast, waardoor het telefoonsignaal beter in de trein komt. Deze operatie zou volgens de minister zowat 40 miljoen euro kosten.
Gilkinet steekt tegelijk niet onder stoelen of banken dat er langs sommige delen van het Belgische spoorwegnet onvoldoende gsm-dekking is. Ook dat is een oud zeer. In 2017 zei toenmalig telecomminister Alexander De Croo nog dat de 5G-veiling er voor moest zorgen dat er langs primair een secundaire spoorlijnen vereisten waren voor een bijna volledige dekking met een zekere minimumsnelheid.

Partner Content