Google blokkeerde vorig jaar 5,5 miljard advertenties
Google heeft vorig jaar 5,5 miljard advertenties tegengehouden of verwijderd omdat ze ingingen tegen de regels van het bedrijf. Dat zegt de Amerikaanse technologiereus zelf in zijn jaarlijkse ‘Ads Safety Report’.
Google wil met de cijfers aantonen dat het malafide advertenties aanpakt. Het heeft een van de grootste digitale advertentieplatformen in de wereld, dankzij zijn alomtegenwoordige zoekmachine.
Het internetbedrijf blokkeerde of verwijderde niet alleen 5,5 miljard advertenties, het legde naar eigen zeggen ook restricties op voor meer dan 6,9 miljard advertenties en schorste ruim 12,7 miljoen accounts van adverteerders.
Google deelt ook op in welke categorieën advertenties het vaakst worden verwijderd. In de veruit de meeste gevallen, 418,1 miljoen keer, is dat om juridische redenen, omdat een advertentie in een bepaalde regio wettelijk gevoelig ligt. De tweede categorie zijn advertenties rond financiële diensten (282 miljoen keer). Daarna volgt, met 144,7 miljoen, ‘gamling & games’ en gevolgd door seksuele inhoud (114,4 miljoen).
Artificiële intelligentie (AI) brengt nieuwe uitdagingen, zo staat dit jaar in het rapport. ‘We nemen die ernstig’, zegt het bedrijf. Google zegt dat te doen via investeringen in manieren om snel door AI gegenereerde schadelijke content te detecteren en te blokkeren.
Anderzijds helpt artificiële intelligentie Google ook om zijn beleidsregels te laten respecteren. ‘Zo kunnen we al jaren miljarden schadelijke advertenties detecteren en blokkeren nog voor iemand ze kan zien.’
De nieuwste AI-modellen kunnen volgens Google snel grote hoeveelheden data beoordelen, met oog voor nuance. Dat helpt onder meer in de strijd tegen advertenties voor frauduleuze financiële diensten.