Na klachtenregen: minister Matz roept nieuwe telecomoperator Digi op het matje

Een simkaart van Digi. © Belga Image

Minister van Telecom Vanessa Matz (Les Engagés) roept telecomoperator Digi bij zich wegens ‘de talrijke klachten’ tegen het bedrijf bij de ombudsdienst. Digi zelf zegt dat de problemen al zijn opgelost.

Volgens zakenkrant L’Echo registreerde de ombudsdienst op vijf maanden tijd driehonderd klachten tegen Digi. In verhouding tot de omvang van de nieuwe operator zijn dat veel klachten, klinkt het. Een grote speler als Orange krijgt bijvoorbeeld tweeduizend klachten op een heel jaar.

De klachten gaan onder meer over lange wachttijden bij de klantendienst, problemen bij de nummeroverdracht van een andere operator, factuurproblemen of moeilijkheden in het buitenland. Matz zegt dat ze onmiddellijke maatregelen zal eisen.

‘Sneeuwbaleffect’

Bij Digi Belgium erkent general manager Jeroen Degadt dat er klachten waren kort na de lancering in december. ‘Ons aanbod was succesvol en er was een grote instroom. Daarna volgde de kerstperiode en liepen simkaarten vertraging op in de post. We kregen daar veel oproepen over en zo ontstond een sneeuwbaleffect.’

De mindere dienstverlening heeft volgens hem echter maar drie à vier weken geduurd. ‘Sinds midden januari is het volledig opgelost. We staan met de ombudsman in contact om klachten op te lossen’, aldus Degadt. De wachttijd bij de klantendienst zou intussen minder dan twee minuten bedragen. ‘Daarnaast hebben we de eSIM geïntroduceerd, zodat geen fysieke simkaart meer nodig is.’

Hoe succesvol Digi is, is niet duidelijk. Het bedrijf deelde nog geen cijfers. Concurrenten schatten de impact niet groot in. Bovendien verliep de lancering binnen het bedrijf hobbelig. Zo raakte in februari bekend dat een aantal directieleden van Digi België de laan werd uitgestuurd. Het Roemeense moederbedrijf ontkende dat er liquiditeitsproblemen waren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content