Nieuw op het postkantoor: telecomprijzen vergelijken

© Belga Image

Bpost en de federale overheidsdienst Economie starten een proefproject in postkantoren. Burgers kunnen er in oktober terecht voor hulp bij het vergelijken van tarieven van telecomoperatoren, en voor hulp om bijvoorbeeld toegang te krijgen tot websites van overheidsinstanties.

Concreet zullen ‘digitaal kwetsbare burgers’ in de postkantoren hulp kunnen vragen om hun telecombehoeften te analyseren en de prijzen van telecomoperatoren te vergelijken. Dat zal gebeuren aan de hand van Bestetarief.be, de prijsvergelijker van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT). Burgers kunnen ook begeleiding vragen voor gepersonaliseerde digitale ondersteuning, zoals toegang krijgen tot websites van overheidsinstanties, een e-mailaccount aanmaken, et cetera.

Kloof dichten

Het proefproject loopt van 2 tot 31 oktober in 65 postkantoren. Het zal daarna worden geëvalueerd om te bepalen of en hoe het wordt voortgezet.

‘In ons land zijn er grote groepen die moeite hebben om via het internet dingen te regelen, terwijl zowel overheden als bedrijven net vaker online hun diensten aanbieden’, zegt minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen). ‘Daarom kan bpost met al zijn toegankelijke kantoren helpen om die kloof te dichten. Iedereen kon al energieprijzen vergelijken, nu helpen we mensen ook om dat voor hun internet, televisie en telefoon te doen.’

Partner Content